Hidat vernek a Tisza fölé az M43-as autópálya építői Szeged és Algyő között. Láttunk daruszerelést és vasszerkezetet, beszélgettünk ácsokkal és hidászokkal, másztunk pillérre, hogy meggyőződéssel mondhassuk: jól halad az új híd építése.
– Az ártéri vasbeton pillérek építése befejeződött, hozzáláttunk a híd felszerkezetéhez: vagyis az acélszerkezet összeszerelésének, helyére emelésének – mutat a villogó-sercegő hegesztők felé Mátó Sándor. A Hídépítő Zrt. megbízott építésvezetőjétől megtudjuk: az új Tisza-hídon dolgozó több mint 80 ember munkájának műszaki irányítását 15 fős csapat végzi. Új hidunk legalább félszáz cég összmunkájának eredménye.
Ácsok ügyeskednek a 6 méteres pilléren az acél fogadását szolgáló állványokon. A közelben még a földön hever a leendő híd egyik, több mint 20 méter hosszú, 27 tonna körüli vaseleme. Ezt ugyanúgy kamionnal hozták a Tisza-partra, mint azt a sárgára festett, 180 tonnás darut, amit most raknak össze.
– Kábeltoldás. Ez a mai feladat. Június 17 óta dolgozunk itt, 20 kilovoltos kábelköteget húzunk majd át a Tisza-meder alá korábban lefektetett csöveken – rögzíti a „drótokat” is Filep Sándor. A Budapestről érkezett villanyszerelő – legalábbis védősisakjának felirata szerint – maga Zeusz.
Kövekkel megrakott uszály halad az árral szemben. Naponta egyszer, 12.30 és 13.30 között nyitják szét az építkezés időszakára vízre fektetett pontonhidat. Ilyenkor haladhatnak tovább a folyón a nagyobb hajók. Az uszály a túlparton szabadul meg terhétől, merthogy a hídveréssel párhuzamosan a partfalat is erősítik.
– Kéthetente váltjuk egymást. A hajón lakunk – int fejével a Tiszán veszteglő munka- és lakóhelye felé a pontonhíd középső eleme bezárásán fáradozó Foltányi József. A sokat látott győri hidász szerint a Duna-parthoz képest a Tisza mellett esőben vendégmarasztalóbb a sár, kánikulában meg nagyobb a por.
Földdel, homokkal megrakott és üres platójú, zömmel Szeviép feliratú dömperek várják, hogy átkelhessenek a pontonhídon a túlpartra. Mi a bal partra tartunk Mátó Sándorral, aki elárulja: 1969-ben, 18 évesen épp az algyői közúti híd építésekor szerette meg a szakmát. Az elmúlt 40 évben közel húsz nagyszabású mérnöki mű megvalósításának részese volt. A maroslelei születésű, Szegeden élő szakember örül, hogy az 1970-es évek végén átadott Bertalan híd után végre ismét itthon dolgozhat.
– A hatodik pillér zsaluzása kibontásra vár. Aztán a mederhíd építési fázisához tartozó, úgynevezett indítózöm elkészítése következik: a pillér tetején megépített első híddarabból szereljük tovább az egész szerkezetet – magyaráz az építésvezető. Közben sorolja a tekintélyt parancsoló számokat: a pillérek magasságába 72, egyenként 27 tonna körüli vasszerkezetet emelnek.
Felmászunk a bal parti pillér tetejére. Innen, a több mit 6 méter magasból még lenyűgözőbb a hídverés. Már elképzelhető, amint a pillérre kerül a további 5 méter magas hídszerkezet. De az is, ahogy aszfaltot terítenek az M43-as autópálya Tisza-hídjára – jövő júliusban.
Erő – számokban is
26 ezer köbméter beton, 3800 tonna betonacél is alkotja az M43-as autópálya hídjának szerkezetét. A híd jobb parti része 232, meder fölötti része 372, míg bal parti része 54 méteres. A hídavatót jövő augusztusra tervezik.