Késik az M43-as építése – mert árad a Tisza, mert nem lehet tudni, hogyan menjen át a gázmezőn, mert… Számos okot tudnak a „hírforrások”. Mindenesetre terjed, hogy erre a sztrádára is várnunk kell, miközben kész életveszély a 43-ason járni.

Pedig a tendert kiírták az elmúlt pénteken. Nagy tiszai ár nem várható, a mérnökök pedig élő gázmező fölött is elvezetik a pályát, ha kapnak rá pénzt.

Sok a probléma, azért késik az M43-as autópálya építése: árad a Tisza; nem lehet az utat az algyői gáz- és olajmezőn átvezetni. Ilyen információk érkeztek szerkesztőségünkbe. Utánajártunk, a kérdéseket az összes illetékesnek feltettük.

Albert Pétertől, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kommunikációs főosztálya munkatársától érkezett meg az a válasz, amire már sokan vártak: pénteken kiírták a tendert, a létező legszorosabb határidőkkel. Ez ugyan ma még csak az uniós magyar oldalon olvasható, hamarosan azonban a Közbeszerzési Értesítőben is elérhető lesz.

Az 5-ös számú főút és a 47-es közötti szakasznak (a Fa-Villa magasságában) 2009. november 30-ára kell elkészülnie, onnan Marosleléig, Tisza-híddal együtt pedig 2010. augusztus 31-ére kell elérniük a kivitelezőknek. Ugyanez a határnapja a mintegy 32 kilométeres szakasz Maroslelétől Makóig tartó ütemének is.

Albert Péter azt is jelezte, hogy a nyílt, nemzetközi felhívás pénteken jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben, a dokumentumokat tehát már el is lehet vinni. De hogy mégis mikor kezdődhet meg valójában az építkezés, azt Béni Gyöngyitől, a beruházást vezénylő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. sajtószóvivőjétől tudtuk meg. Azt mondta, tegnaptól számítva két hónap áll a pályázók rendelkezésre. Május végén, június elején szeretnének szerződést kötni a kivitelezővel.

De mi van akkor, ha egy árvíz és nyár közepéig tartó hosszú apadás miatt odavész a hídépítéshez szükséges jó idő fele? Lázár Miklós, az Atikövizig osztályvezető-helyettese nem lát ilyen veszélyt. A napokban elkészült hosszú távú előrejelzésük szerint az átlagosnál kisebb az esélye a rendkívüli vízszintemelkedésnek a mostani hóolvadásos időszakban, s nem valószínű, hogy zöldár lenne április-májusban.

Arra a kérdésre, hogyan vezetik keresztül az algyői gázmezőn a sztrádát, Béni Gyöngyi azt válaszolta: minden közműkiváltás gondot okoz, de már megvan az összes építési engedély. Beszéltünk olyan szakértővel is, aki háttér-információként annyit mondott: az biztos, hogy Magyarországon még nem vezettek át autópályát szénhidrogénmezőn. Mérnöki megoldás azonban mindenre van, csak pénz kérdése. Hozzátette: a 47-es út alatt is „millió” vezeték halad át. Azzal kapcsolatban, mi lesz, ha a Déli Áramlat nevű gázvezeték is ezen a kritikus szakaszon halad majd át, a vállukat vonogatták a szakértők, hiszen annak még nincs is meg a nyomvonala.

Régészek ugrásra készen

A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat és a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) jelenleg készíti elő a szerződést az autópálya feltáró terepmunkáiról. Ezt követi az előzetes feltárás, azaz a lőszermentesítés és a régészéti ásatás, az utóbbira a megyei múzeum kap felkérést – mondta a napokban zajlott egyeztetésről a megyei múzeumok kutatási igazgatóhelyettese, Horváth Ferenc. Hozzátette, szakaszonként haladnak és megközelítőleg nyár végén kezdenek dolgozni az első ásatáson. Hátráltatni nem fogják az útépítést.

Fekete Klára, Délmagyarország Online, 2008. március 12.
Kapcsolódó anyagok

A szoreg.hu ‘M43-as út’ dossziéja