Késik az M43-as építése – mert árad a Tisza, mert nem lehet tudni, hogyan menjen át a gázmezőn, mert… Számos okot tudnak a „hírforrások”. Mindenesetre terjed, hogy erre a sztrádára is várnunk kell, miközben kész életveszély a 43-ason járni.
Pedig a tendert kiírták az elmúlt pénteken. Nagy tiszai ár nem várható, a mérnökök pedig élő gázmező fölött is elvezetik a pályát, ha kapnak rá pénzt.
Sok a probléma, azért késik az M43-as autópálya építése: árad a Tisza; nem lehet az utat az algyői gáz- és olajmezőn átvezetni. Ilyen információk érkeztek szerkesztőségünkbe. Utánajártunk, a kérdéseket az összes illetékesnek feltettük.
Albert Pétertől, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kommunikációs főosztálya munkatársától érkezett meg az a válasz, amire már sokan vártak: pénteken kiírták a tendert, a létező legszorosabb határidőkkel. Ez ugyan ma még csak az uniós magyar oldalon olvasható, hamarosan azonban a Közbeszerzési Értesítőben is elérhető lesz.
Az 5-ös számú főút és a 47-es közötti szakasznak (a Fa-Villa magasságában) 2009. november 30-ára kell elkészülnie, onnan Marosleléig, Tisza-híddal együtt pedig 2010. augusztus 31-ére kell elérniük a kivitelezőknek. Ugyanez a határnapja a mintegy 32 kilométeres szakasz Maroslelétől Makóig tartó ütemének is.
Albert Péter azt is jelezte, hogy a nyílt, nemzetközi felhívás pénteken jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben, a dokumentumokat tehát már el is lehet vinni. De hogy mégis mikor kezdődhet meg valójában az építkezés, azt Béni Gyöngyitől, a beruházást vezénylő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. sajtószóvivőjétől tudtuk meg. Azt mondta, tegnaptól számítva két hónap áll a pályázók rendelkezésre. Május végén, június elején szeretnének szerződést kötni a kivitelezővel.
De mi van akkor, ha egy árvíz és nyár közepéig tartó hosszú apadás miatt odavész a hídépítéshez szükséges jó idő fele? Lázár Miklós, az Atikövizig osztályvezető-helyettese nem lát ilyen veszélyt. A napokban elkészült hosszú távú előrejelzésük szerint az átlagosnál kisebb az esélye a rendkívüli vízszintemelkedésnek a mostani hóolvadásos időszakban, s nem valószínű, hogy zöldár lenne április-májusban.
Arra a kérdésre, hogyan vezetik keresztül az algyői gázmezőn a sztrádát, Béni Gyöngyi azt válaszolta: minden közműkiváltás gondot okoz, de már megvan az összes építési engedély. Beszéltünk olyan szakértővel is, aki háttér-információként annyit mondott: az biztos, hogy Magyarországon még nem vezettek át autópályát szénhidrogénmezőn. Mérnöki megoldás azonban mindenre van, csak pénz kérdése. Hozzátette: a 47-es út alatt is „millió” vezeték halad át. Azzal kapcsolatban, mi lesz, ha a Déli Áramlat nevű gázvezeték is ezen a kritikus szakaszon halad majd át, a vállukat vonogatták a szakértők, hiszen annak még nincs is meg a nyomvonala.
Régészek ugrásra készen
A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat és a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) jelenleg készíti elő a szerződést az autópálya feltáró terepmunkáiról. Ezt követi az előzetes feltárás, azaz a lőszermentesítés és a régészéti ásatás, az utóbbira a megyei múzeum kap felkérést – mondta a napokban zajlott egyeztetésről a megyei múzeumok kutatási igazgatóhelyettese, Horváth Ferenc. Hozzátette, szakaszonként haladnak és megközelítőleg nyár végén kezdenek dolgozni az első ásatáson. Hátráltatni nem fogják az útépítést.