Huszonnégy percnyi halálfélelem – a péntek reggeli csúcsforgalomban felőrlődnek az idegek a 43-as főúton Szeged és Makó között. A kátyús főúton egymást érik a kamionkonvojok, hatvannál többel nem lehet haladni.

Tegnap a reggeli csúcsban, fél 8-kor indultunk útnak autóval Szegedről Makóra. A távolság várostáblák között a műhold-koordináták adatai szerint 22 kilométer. Kalkulációink szerint az út megtételéhez szükséges idő szabályosan haladva 19 perc 46 másodperc. Jelzem: utam során – a forgalommal együtt haladva – tizenöt másodpercre léptem át a KRESZ-ben rögzített sebességhatárt.

Lassú gázadások és ideges fékezések

Szőregnél meglepően tiszta a forgalmi helyzet. A közigazgatási határ végét jelző tábla után sehol egy autó – csak köd, a látótávolság mintegy húsz méter. A magányos autózás nem tart sokáig, két percen belül, még Deszk határában beérem az első, araszoló kocsisort. A falu előtt is ötvennel haladnak, előzni próbálok. Hátulról a harmadik hely az enyém, itt már szembe jön az első kamionkonvoj, előttem pedig egy autószállító szerelvény. A tréler emeletén túlnyúlva, a szélvédőmtől alig pár méterre kéttonnás hobbiterepjáró bólogat fenyegetően minden fékezésre, kereke a rámpa szélén, pányvák fogják – és remélem, az üzemi fék. Az út nyomasztóvá válik, innen Kiszomborig esélyem sincs előzni, lassú gázadások és ideges fékezések ideje jön.

Négy perccel később kihajtunk Deszkről, de a forgalom mit sem gyorsul, ötvennel araszolunk, közben szemből egymást érik a kocsisorok. Kiderül a lassúság oka: rázkódik a kocsiszekrény, szétmállott a felfagyott út, néhány centiméter mély kátyúk sora bukkan fel előttem. Felkészülni, elkerülni nem lehet a kátyúkat, lassítok, hogy maradjon 6-8 méterem elkapni a kormányt, de ez szinte semmit sem ér. A csaknem járhatatlan út „javításának” legolcsóbb módja lesz látható jobbról – hatvanas korlátozó táblák sorakoznak az út mentén. De ezekre igazából nem is lenne szükség, hiszen ennél gyorsabban egyébként sem lehet haladni az araszolóktól.

Megérkezik az első sietős autós

Szőregtől számítva tíz perccel később Klárafalvára érünk, az út idáig minősíthetetlen volt, most némileg javul. Mégis lassítani kell: 45-tel megyünk a falu végéig. Innen Ferencszállásig felüdülést jelent a kátyúktól mentes szakasz, az átlagsebességünk itt hatvan. Ez tovább lassul Ferencszálláson, a kezdőponttól számított 14 percen belül kiérünk a faluból – az útmállás visszatér.

Mindezt nyomvályú súlyosbítja, meg-megdobja az autót, ilyenkor ijesztően beleng a trélerről felém bólogató terepjáró is. Adrenalin, és görcsös fékezések. A román kamion sofőrje bekapcsolva felejtette a ködféklámpát, az irritáló, erős vörös fény fájdalmasan égeti a retinát – balkáni módi, tőlünk nyugatabbra ilyet csak a ködben haladó oszlop sereghajtója kapcsol. Dudálni, villantani semmi értelme, előzni meg amúgy sem lehet. A tükörből látom: megérkezik az első sietős, egy ködlámpákkal, xenonnal világító Volvo vágódik be mögém, majd a felezőt átlépve lesi az előzési alkalmat – közben fénytámadás ér a tükrökből is. Négy percig tart a kín, végre lelép.

Belarus traktor cammog

Kiszombor körforgalmát húsz perc alatt érjük el, az utat és a padkát széttaposták a járművek. A nyomvályúkból kihuppanva előzésre nyílik alkalom. Az öröm a Maros-hídig tart, itt egy Belarus traktor cammog, újra kocsisor. Ideges előzés: 24 percnyi utazást követően, a folyamatos koncentrációtól alaposan kimerülve elérjük a Makó táblát. Itt már csak a magyar, tizenötmilliós BMW-t vezető női sofőr bosszant, aki nem képes elolvasni a kiegészítő táblát – amin az áll, hogy este tíztől reggel hatig csak negyven kilométeres sebességgel lehet menni –, és reggel 8-kor is negyvennel közlekedik. Szemében lenéző rosszallás, amikor ötvennel megelőzöm.

Hétfőn mondják meg a pontos időpontot

Az M43-as autópálya építése és átadása kapcsán már több időpont is felvetődött. Tavaly év végén Buzás Péter makói polgármester a város képviselő-testülete előtt hangot adott vágyának: ideális lenne, ha az autópályát még 2009 decemberében átadnák. Felsman Balázs, a közlekedési tárca államtitkára már a 2010-es évet említette, ám azt nem részletezte, hogy az esztendő elején, közepén vagy a második felében készülne el a legsürgetőbb, Szegedet Makóval összekötő szakasz. Január 15-én a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szakemberei állították: elméleti esélye van annak, hogy 2010 második felében a beruházás befejeződjék. Botka László szegedi polgármester makói kollégájával együtt, január 23-án bejelentette: a munkálatok még a brüsszeli döntés előtt, idén nyáron megkezdődhetnek – így 2010 első fele tartható határidő lehet. Kérdésünkre, mikor adják át az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszát, a szakminisztériumban azt felelték: erre csak hétfőn tudnak válaszolni.

Illyés Szabolcs
Délmagyarország Online, 2008. február 2.