Veszélybe került az M43-as sztráda első szakaszának november végi átadása. Az Északi városrész vízellátásáért felelős vezeték biztonságát félti ugyanis a kivitelező, ezért a befejezés határidejének módosítását kéri. A beruházó, a NIF Zrt. tárgyalóasztalhoz ül, de első körben ragaszkodik az eredeti dátumhoz.
Lapunk úgy tudja, hogy a szegedi Északi városrészt ivóvízzel ellátó vezeték sérüléséért aggódik az M43-as autópálya első szakaszának kivitelezője, a 43 Szeged-Makó konzorcium. Ezért tárgyalást kezdeményezett a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-vel az átadás határidejének módosításáról. Információink szerint a tervekben szereplő november 30-i időpontot több héttel is csúsztatni szeretné.
Fazakas Orsolya, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője megerősítette, hogy a kivitelező levélben jelzett egy műszaki problémát, ami miatt másik határidőt kért. De nem jelölt meg új időpontot, csak tárgyalást kezdeményezett.
A NIF Zrt. álláspontja az – mondta kérdéseinkre válaszolva Fazakas Orsolya –, hogy amíg nem ismerik pontosan a feltételeket, nem módosítják a határidőt, ragaszkodnak a november 30.-hoz. Döntés csak hetek múlva várható.
Mi történt? A lapunkhoz több forrásból eljutott információk szerint a Csongrádi sugárút és a 47-es út közötti 6,7 kilométeres M43-as szakaszon a terveknek megfelelően „kiváltották” a közműveket. Ez azt jelenti, hogy áthelyezték a különböző, útba eső vezetékeket. Így többek között új vízvezetéket raktak le a földbe mintegy 500 méteres szakaszon.
Ennek a csőnek a biztonsága került veszélybe azért, mert nagyon magas a sztráda töltése, nagy nyomással nehezedik a talajra, az úgynevezett vízszintes mozgás pedig megmozdíthatja a vízvezetéket is. A csövet meg lehet védeni egy „fallal” – mondta informátorunk –, erre már létezik speciális technológia. A probléma az idővel van, hiszen először meg kell várni a töltés süllyedését, majd plusz műtárgyat kell építeni.
A kitűzött november végi időpont a NIF Zrt. tájékoztatása szerint csak a sztrádaszakasz műszaki átadásának határideje, ezt követően nyitnák meg az autósok előtt az utat – reményeik szerint karácsony előtt. Ez került most veszélybe.
Szakaszok, határidők
A régi 5-ös úttól Makóig tartó 31,6 kilométeres, 61 milliárd forintos költségvetéssel, uniós támogatással épülő M43-ast 4 szakaszra osztották, a munkát is 4 konzorcium nyerte meg. A kétszer 2 sávos sztráda első szakasza 2009 novemberére, a többi – a 7 kilométeres főúttal együtt, amely a 43-as útra vezeti vissza a forgalmat Makónál – 2010 augusztusának végére készülne el az eredeti tervek szerint.