Noha az M43-as sztráda valamennyi szakaszán intenzív fázisába ért az autópálya-építés, semmi sem múlja felül azt a látványt, amit a leendő új Tisza-híd nyújt. A folyóról, csónakban ülve a legszebb a panoráma, mivel a teljes munkaterületet be lehet látni.

Gyakran esik az eső, mégis olyan porfelhőt húznak maguk mögött a hatalmas teherautók az algyői olajmezőn, hogy percekre eltűnik az ember szeme elől a táj. Nagy a forgalom a korábban jóval csendesebb mellékutakon. Minden jármű az épülő Tisza-híd felé tart, az építőanyaggal megrakott erőgépek a pontonhídon át közlekednek a két part között.

Egy hónappal ezelőtt járunk itt utoljára: a viszonylag rövid idő alatt szinte az összes pillér kinőtt a földből. Mátó Sándor, a Hídépítő Zrt. beosztott építésvezetője azt magyarázta el, mi az az állványzat, amelyet éppen a pillérek között építenek. Megtudtuk: erről a szerelőállványzatról állítják majd össze a jobb parti ártéri híd azon acélszerkezetét, amelyre a sztráda betonja kerül.

A Tisza jobb oldalán 3 pár ártéri pillért, plusz még egy közös pillért láthatunk: ez utóbbira támaszkodik majd a meder- és az ártéri híd egyaránt. Itt, a 47-es út felé eső oldalon az úgynevezett 5 támaszú ártéri híd 234 méter, a Tisza túloldalán, a bal parton a 2 támaszú ártéri híd 54 méter hosszú lesz. Köztük feszül majd az úgynevezett mederhíd.

Az ártéri hidat állványról, a Tisza feletti mederhidat „szabadon” szerelik majd – ezek a hídépítés szakkifejezései. Mátó Sándor elmondta, amikor ártéri hídról beszélünk, két, egymással párhuzamos hidat képzeljünk el: akárcsak egy normál, út felett áthaladó autópályahídnál, itt is le lehet majd látni a mélybe középen. Meddig szeretnének eljutni decemberig? A két jobb parti ártéri híd acélszerkezetének még ebben az évben el kell készülnie a tervek szerint – hangzott a válasz.

A többi szakasz is épül az M43-ason

Az M43-as sztráda első szakaszán, a régi 5-ös, valamint a 47-es út között a töltéseket alapozzák és építik, valamint a közműveket váltják ki – nyilatkozta Fazakas Orsolya, a beruházó NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A harmadik szakaszon, Maroslele és Makó között már elkészültek a kishidak próbacölöpözésével, s szintén a töltéseket építik.

Átbújhatnak a csónakok a pontonhíd alatt

Az építkezés miatt uszályokból összeállított pontonhíd alatt a motorcsónakok, kisebb vízi járművek akadálytalanul közlekedhetnek. A nagyobb hajók azonban egy nap csak egy óra hosszára, fél 1 és fél 2 között kapnak szabad utat: ekkor az egyik uszályt kifordítják a helyéből.

Fekete Klára, delmagyar.hu, 2009. június 9.
Kapcsolódó anyagok

A szoreg.hu ’43-as út’ dossziéja