A parlamentben is elhangzott: idén kezdődik a beruházás

Idén elkezdődik az M43-as autópálya és autóút kivitelezése: ezt az országgyűlés tegnapi ülésén ígérte meg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára – Botka László országgyűlési képviselő kérdésére válaszolva. A Szegedet és Makót elkerülő szakasz 2010-re készülhet el.

Idén elkezdődik az M43-as autópálya és autóút kivitelezése: ezt az országgyűlés tegnapi ülésén ígérte meg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára – Botka László országgyűlési képviselő kérdésére válaszolva. A Szegedet és Makót elkerülő szakasz 2010-re készülhet el. A határidőt eddig mindig messzebbre tolták. Most – úgy tudjuk – a 43-as forgalmáról szóló hírek befolyásolták a politikát.

Újabb, immár a 43-as út mentén élők számára is biztató dátumot jelölt meg a közlekedési tárca az M43-as autópálya és autóút kivitelezésének befejezésére. Botka László szegedi polgármester, országgyűlési képviselő lapunknak elmondta, Buzás Péterrel, Makó polgármesterével és parlamenti képviselőjével együtt többször tárgyaltak az ügyben, sürgették a munkálatok megkezdését. A lobbi most eredményt hozott, idén megkezdődhet a beruházás.

Mint ismert, az M5-ös autópálya Szegedhez érkezésével már készült elágazás, a tervek is megvannak, de a kivitelezés régóta késik. Medgyessy Péter miniszterelnöksége alatt a kormányzat 2007-re ígérte az útépítés befejeződését, majd – a többi nyilatkozat nyomán – még messzebbre csúszott a végső időpont.

Tavaly áprilisban híre kelt: a „makói autópálya” tervét benyújtották az unió kohéziós alapjához, mint „tartalékprojektet”. Ez azt jelentette, hogy a 2007-ig tartó tervezési időszakban az M43-asra csak akkor jutott volna forrás, ha egy budapesti beruházás valami okból meghiúsult volna. Tavaly egyre tovább tolódtak a dátumok: 2009-es, majd 2010-es kezdésről volt szó. Aztán nemrég híre kelt: 2011-nél korábban nem kezdődhetnek meg a munkálatok, és így a határig tartó szakasz legkorábban csak 2014-re épülhet meg.

Időközben azonban Románia és Bulgária az unió tagja lett, és kiderült: a döntéshozók sem számoltak azzal, hogy Szegedre és Makóra a korábbi nemzetközi tranzitforgalom sokszorosa zúdul. A megyeszékhely sugárútjain a délutáni forgalom Budapest központját idéző dugókat produkál, naponta átlagosan csaknem háromezer kamion dübörög el a 43-as főút mentén élők mellett.

Botka László az országgyűlésen tegnap az azonnali kérdések és válaszok órájában a közlekedési minisztert szólította meg, mondván, Buzás Péterrel együtt már többször is sürgették az útépítést, így meg szeretnék tudni, hogy mikorra számíthat a térség a munkálatok megkezdésére.

Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára a miniszter nevében ígéretet tett rá: még az idén megkezdődik az M43-as kivitelezése. Mindenekelőtt a kisajátításokat és a szükségszerű bürokratikus lépéseket kezdik meg, 2008-tól pedig a 47-es út és Makó közötti szakasz építése is kezdetét veszi – beleértve a Tisza-híd építését. Amennyiben sikerül a technikai részletekről is megegyezniük a tulajdonosokkal, 2010-ben már az új úton kerülheti el az érintett településeket a nemzetközi tranzit.

Út- és időszakaszok

Elsőként az M5-ös és a 47-es út közötti néhány kilométer épül meg, ez a 47-es és Maroslele közötti szakasszal együtt négysávos autópálya lesz – beleértve természetesen az új Tisza-hidat is. Maroslelétől egészen a határig kétsávos autóút viszi majd a forgalmat. 2010-ig a 26 ezres lélekszámú város is mentesül, az építkezés a makói körgyűrűig tart majd. A Makótól Nagylakig húzódó szakasz kivitelezésére 2011-ig kell várni.

Illyés Szabolcs, Délmagyarország Online, 2007. május 21.

 

Kapcsolódó anyagok

A szoreg.hu ’43-as út’ dossziéja