December elején szegedi városházi lakossági fórumon ígérték meg a NIF Zrt. vezetői és a kivitelezők, hogy még a téli hónapokban sem tartanak szünetet az M43-as építésében. A tartós mínuszok azonban közbeszóltak: a csonttá fagyott talaj miatt le kellett állni a földmunkákkal. A Tisza-hídon és az autópályahidakon dolgoznak.
Az M43-as autópálya Szeged–Makó közötti szakaszán a hideg téli időjárás ellenére sincs szünet a Tisza-híd építésében, és a föld alatti betonozási munkálatokkal is haladnak – tájékoztatta lapunkat Fazakas Orsolya, a beruházó NIF – Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő – Zrt. kommunikációs vezetője. A kemény fagyok miatt viszont mind a 4 szakaszon fel kellett függeszteni a földmunkákat. A földmunkák szüneteltetése miatt nincs mozgás a régi 5-ös út M5-ös autópályára le- és felvezető körforgalmainál: itt kezdődik az M43-as autópálya úgynevezett 1. szakasza, amely a 47-es útig vezet el. Ennek végpontján, a Vásárhely felé tartó forgalmas útnál viszont dolgoznak. Szeged felől Algyő felé haladva a bal oldalon a 47-es felett átvezető autópályahíd cölöpözését készítik elő. Megfúrják a talajt, beleöntik a betont, megterhelik, és az eredményt értékelik. Úgy tudjuk, a felhasznált betont ilyen fagyok mellett „téliesíteni” kell különböző adalékanyagokkal, de ezt a megoldást csak egy bizonyos határig lehet alkalmazni. Mindenesetre azzal is sok időt nyernek, ha a próbacölöpöket elkészítik.
A 2. szakaszon az új Tisza-híd cölöpözési munkálatai decemberben befejeződtek. Most a jövő héten elkezdődő munkafolyamatot készítik elő: hozzáfognak a cölöpösszefogó gerendák készítéséhez, valamint más betonozási munkákhoz. Mint megtudtuk, fontos, hogy az ártérben lévő pillérek cölöpösszefogó gerendái még a tavaszi olvadás előtt elkészüljenek, ezért a kivitelező gőzerővel folytatja a munkát. Ezen a szakaszon nehéz feladat a közművek kiváltása, hiszen az algyői szénhidrogénmező területét is érinti az autópálya nyomvonala. A közműkiváltások nagy figyelmet kívánó előkészítő munkálatai ezekben a hetekben is tartanak.
A 3. szakaszon is a próbacölöpözést kezdik el a különböző felüljáróknál. A makói lekötés szakaszán – ez a 4. része a Szeged és Makó közötti, 31,6 kilométer hosszú sztrádának – a decemberi 17-i próbacölöpözés eredményének értékelésével foglalkoznak.
Négy szakaszban
A sztráda első 7 kilométeres szakasza a régi 5-ös és a 47-es út között húzódik, a második, 9 kilométeres foglalja magába a Tisza-hidat, a harmadik 16 kilométer hosszú, s nagyjából Maroslelétől Makóig tart, a negyedik pedig az úgynevezett főúti visszakötés: Makónál, a 43-as útra. Az első 2009. november, a többi 2010. augusztus végére készül el.
Téliesítés
Túlságosan költségessé tenné a kivitelezést, ha minden munkát „téliesítenének” – tudtuk meg egy név nélkül nyilatkozó kivitelezőtől. Elvben ugyanis mindenre lehetne megoldást találni, hiszen az építőiparban minden ki van találva, még a legmostohább időjárási viszonyokra is, de vannak határok. Figyelik az időjárás-jelentést. Embereiket csak akkor mozgósítják, ha huzamosabb ideig lehet dolgozni, egy nap kedvéért nem hozzák vissza őket az ország távoli pontjairól.