Szeged és Algyő között a leendő új Tisza-hídnál már ott áll az a cölöpöző gép, amely ma délelőtt fog hozzá a fúráshoz. Ezzel elkezdődik az M43-as építése. Az M43-ason az új Tisza-híd építése a legnagyobb feladat, nem véletlen, hogy ehhez fognak hozzá a leghamarabb a kivitelezők.
A négy szakasz közül itt, a másodikon állnak a legjobban az előkészületekkel, az autópálya nyomvonalán az úgynevezett humuszolás majd csak szeptember közepén indul.
Az M43-ason az új Tisza-híd építése a legnagyobb feladat, nem véletlen, hogy ehhez fognak hozzá a leghamarabb a kivitelezők. Ma „első kapavágásként” az első próbacölöpöt fúrják le a délelőtti órákban a folyó árterében. Tegnap azt láthattuk, hogy a kivitelezők minden előkészületet megtettek az induláshoz.
Mint ismeretes, a régi 5-ös úttól Makóig tartó 31,6 kilométeres, 2010-ig elkészülő M43-ast négy szakaszra osztották, a munkát is négy konzorcium nyerte meg. A legnehezebbnek a 47-es úttól az algyői olajmezőn, majd egy híddal a Tiszán átvezető és Marosleléig elérő szakaszt tartják a szakemberek. Ezen a közel 9 kilométeres részen a Tisza M43 konzorcium építhet, amelynek 15 százalék erejéig tagja a Szeviép Zrt. is.
Baranyi Sándor, a cég vezérigazgatója azt mondta, elkészültek az átjárók a töltésen, amelyek egészen a vízig vezetnek. Az odagördült és odaszállított berendezések ma délelőtt munkába lendülnek.
Mit jelent a próbacölöpözés? Megtudtuk, három helyen három cölöpcsoportot fúrnak le, majd várnak három-négy hetet, hogy ellenőrizhessék a terhelhetőségüket.
Egy cölöpcsoport öt, 120 centi átmérőjű cölöpöt tartalmaz, egy nap csak egy kerül a talajba, csaknem 35 méter mélységben: emiatt ezek a munkálatok három hétig is eltartanak. A kapott eredmények alapján állítják elő a végleges cölöpöket.
Az M43-as többi szakaszán ezekben a napokban a munkaterületeket adják át – tájékoztatta lapunkat Fazakas Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. Az első szakaszon már csaknem teljesen az építők birtokolhatják a nyomvonalat. A régészek csak ezen az első szakaszon fejezték be a feltárásokat, a többin viszont még dolgoznak. A humuszolás, azaz a talaj legfelső rétegének eltávolítása Fazakas Orsolya szerint megközelítően szeptember közepén kezdődhet el. Ezt Árkai András, a Maroslele 43 konzorcium – a cég a harmadik szakaszon építkezik – projektvezetője is megerősítette, aki hozzátette, szeptember 15-ére tervezik az első kapavágást.
Mi történt eddig?
A sztráda kivitelezőinek szerződéseit június 3-án írták alá Szegeden, az alapkövet július 18-án helyezték el az algyői olajmezőn. A sztráda Szeged és Makó közötti 31,6 kilométeres szakasza, valamint a Maros-parti várost elkerülő kétszer egysávos út 2010. augusztus végéig 61,1 milliárd forintból épülhet meg.