Több hónapos huzavona után aláírta tegnap a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat az M43-as nyomvonalának régészeti feltárásáról szóló szerződést, így májusban kezdődhet a munka.
Ez nem befolyásolja az autópálya-építés júniusi indulását, mert az első két szakaszban viszonylag kevés régészeti feltáró munkát kell végezni.
Korábban úgy volt, hogy már áprilisban elkezdik a régészeti feltárásokat az M43-as autópálya nyomvonalán. – Hosszadalmas, több hónapos huzavonát követően végül tegnap írtuk alá a munkavégzés feltételeit rögzítő szerződést – mondta lapunknak Virágos Gábor. A régészeti feltárást koordináló Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat igazgatója szerint a késlekedés oka az volt, hogy nem kaptak meg minden szükséges adatot a beruházó cégtől, a Nemzeti Infrastruktúra (NIF) Zrt.-től. Csicsely Gábor, a NIF projektvezetője szerint azonban a konfliktust a szakszolgálat késlekedése okozta. Virágos szerint a lényeg, hogy az autópálya-építés júniusi indulását nem befolyásolja a csúszás, ugyanis a beruházás első két szakaszában viszonylag kevés régészeti feltáró munkára lesz szükség, amit addig be tudnak fejezni.
A régészeti feltáró munkát a Móra Ferenc Múzeum munkatársai kezdik el. – Jelenleg öt szakember várja készenlétben a munkakezdést, de a fenntartó megyei önkormányzat engedélyezte, hogy ennek a projektnek az erejéig akár 15 fővel is bővítsük az állományunkat – fogalmazott a projekt előkészületeivel kapcsolatban Zombori István, a Móra Ferenc Múzeum főigazgatója.
Megtudtuk: a már kijelölt nyomvonalon – ahol lehetséges – 60 méteres szélességben kell feltárni a területet, a felszínre bukkanó leletanyagot Szegeden, illetve a munka előrehaladtával egy tervezett makói bázison dolgoznák fel. Amennyiben jelentősebb leletegyüttesre vagy település nyomaira bukkannak, annak most nem kezdik meg a részletes feltárását – ez az út megépülését követő évek, évtizedek feladata lesz, egyébként különösen gazdag leletanyagra számítanak.
– A munka elvégzéséhez elegendő a Csongrád megyei régészek kapacitása, terveink szerint minden érintett négyzetcentimétert át tudunk vizsgálni. Az eredeti ütemezéshez mérve először a Szatymaz térségétől induló, és a 47-es főútig tartó szakaszon kezdjük a munkát. Ezt követi a leendő híd környékének, majd a Marosleléig tartó egység felmérése – tette hozzá Zombori, aki egyelőre nem tudta megmondani, hogy konkrétan mennyi időt vesz igénybe az egyes szakaszok feltárása. Az eredeti ütemterv szerint az első szakasz feltárásainak nyár elejéig el kell készülnie. A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálattól megtudtuk: amennyiben szükséges, több országos intézmény régészeit is bevethetik a gyors munkavégzés érdekében.