Egy évet csúszhat az M43-as építésének kezdete, miután az uniós pályázatot még nem adták be, és a döntés is csak nyár végére születhet meg – közölte a napokban egy magyar hírszolgáltató.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség lapunkat úgy tájékoztatta, valóban csak májusban adják be a pályázatot, és az Unió ügymenetén sok múlik – de idén akkor is elkezdődhet az építkezés, egyébként is, nem az a fontos, mikor kezdik, hanem hogy 2010-ben befejezik.
A makóiak szempontjából nézve pesszimista hír járta be a napokban az internetes híroldalakat. A Független Hírügynökség szerint várhatóan egy évet csúszik az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának megépítése, mégpedig azért, mert a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség csak februárban juttatja el a pályázati anyagokat Brüsszelbe, ahol erről a nyár elejéig születhet meg a döntés.
Az információ nem hivatkozott hírforrásra, személyre. De arról, hogy az út megépülése nagyban függ az uniós pénztől, korábban már többször is hallhattak olvasóink.
December elején Becsey Zsolt Európa-parlamenti képviselő mondta azt Makón, hogy szívesen dolgozik az M43-asért Brüsszelben, de lobbizni csak olyan pályázat sikeréért lehet, amit már benyújtottak – Magyarország azonban eddig semmilyen anyagot nem nyújtott be, emiatt kétli azt is, hogy a kormány által ígért 2010-es időpontig valóban elkészül az autópálya. December 17-én Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára lekezelte a labdát: az unió még nem is hozta nyilvánosságra az M43-as beruházását is érintő támogatási irányelvet. Felsmann remélte, „néhány napon belül lezárhatjuk a projekt tervezési szakaszát, és heteken belül benyújthatjuk a pályázatunkat.” Hozzátette: a kormány félrerakta az önerőt erre a beruházásra, a pénzen tehát nem múlhat a dolog.
– Ha minden körülmény ideális, várhatóan május hónapban tudjuk legkorábban beadni a pályázatot Brüsszelbe. Az uniós szakhatóságnak három-hat hónapon belül kell döntést hoznia, ez idő alatt derül ki, hogy szükséges-e hiánypótlás – most, pénteken már ezt felelte kérdésünkre Ligetvári Krisztina. A tenderért felelős NFÜ referense szerint így elméletileg – minden feltétel ideális teljesülése esetén – lehetséges, hogy még idén ősszel szerződés születik, azaz, a tényleges kivitelezés is kezdetét vegye 2008 utolsó heteiben-napjaiban.
– A kormány szándéka továbbra is egyértelmű: az M43-as ügye prioritást kapott, amint a lehetőségek engedik, meg kell kezdeni a munkálatokat – halljuk Csicsely Gábortól, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektfelelősétől. – A közlekedési miniszter szándéka szerint soron kívüli kormányhatározat döntött róla, hogy az M43-as megépítése előnyt élvezzen más projektekkel szemben. Jelenleg az építési engedély módosítása van folyamatban, az előkészítés egyébként véget ért, a pályázati anyagot továbbítottuk az NFI-nek. Az építkezés megkezdéséhez szükséges területek felvásárlása is most folyik – tájékoztatta lapunkat a projekt jelenlegi állapotáról Csicsely.
Rizikófaktorok
A végső határidők megtartását három elem teszi bizonytalanná Felsmann Balázs államtitkár szerint: az algyői olajmező közműveinek kiváltása, a Tisza-híd megépítése és az uniós támogatás megérkezése. A bürokratikus akadályokon túl a műszaki feladatok lebonyolítását nehezítheti az is, ha árad a Tisza – ilyen talajon ugyanis a híd nem épülhet.