Háromszorosára, ötszörösére nőtt forgalommal köszöntött be az új év tavaly a 43-as mellett élő ezrek életébe. A Románia és Bulgária uniós csatlakozása nyomán megnőtt forgalomban a veszély is nagyobb. Idén nemcsak az M43-as építése kezdődik el: százmilliókat szán a kormány a lepusztult főút biztonságosabbá tételére is.

Háromszorosára, ötszörösére nőtt forgalommal köszöntött be az új év tavaly a 43-as mellett élő ezrek életébe. A Románia és Bulgária uniós csatlakozása nyomán megnőtt forgalomban a veszély is nagyobb: egyetlen buszbalesetben heten haltak meg. Idén nemcsak az M43-as építése kezdődik el: százmilliókat szán a kormány a lepusztult főút biztonságosabbá tételére is.

Déli szomszédunk, Románia, valamint Bulgária uniós csatlakozásával pokoli meglepetést hozott Szeged, Makó és térsége lakóinak 2007 januárjának első napja. A döntéshozók ugyanis kihagyták a számításból, hogy valóságos járműáradat indul Európa nyugati régiói felé hazánkon, megyénken, hét községen, Makón és a megyeszékhelyen át, vagyis a 43-ason, amelyről néhány héten belül kiderült: nem erre tervezték. A baj az, hogy 2003-ban éppen tavalyra ígérték az M43-as autópálya megépítését.

A folyamatos életveszély, gazdasági hátrányok és egészségtelen életkörülmények miatt szenvedő helybeliek mellett az érintett hatóságok is döbbenten álltak a helyzet előtt hosszú hónapokig. Február végén már tucatnyian jelezték szerkesztőségünknek: repednek az út menti házak, életveszélyes az átkelés. Ám az önkormányzatok akkor még semmiféle segítséget nem kaptak. A 43-as melletti települések szövetségét vezető apátfalvi polgármester, Varga Péter áprilisban emelte fel szavát. Egy hónapon belül sebességmérőt ígértek a falunak, a tábla júniusra készült el – volt elsuhanó autó, amelynél 126 kilométer per órát jelzett a műszer. Később két járdasziget telepítésére adtak be pályázatot.

Ennek kapcsán Botka László szegedi és Buzás Péter makói polgármester, a térség országgyűlési képviselői év elejétől lobbiztak, Buzás áprilisban interpellált az ügyben. Egy civil kezdeményezést támogatva sikerült elérni, hogy október óta 40-es táblák lassítják a várost átszelő éjszakai forgalmat, és traffipaxot kapott az útszakasz. Az ellenzék forgalomlassító akciókat rendezett, aláírásokat gyűjtött és juttatott el a közlekedési minisztériumba.

A forgalomlassítás motorja egy civil aktivista, a Svájcból két esztendeje hazatért nyugalmazott mérnök, Németh Pál volt. Januártól májusig elsőként ő végzett forgalomszámlálást, íveiből kiderült: míg 2006-ban naponta átlagosan 600, tavaly 2700-2800 kamion száguld keresztül Makón. Szintén saját költségén zajszintmérést végeztetett, és kérvényezte a rezgésszintmérést. Mindkettő határértéken túli eredményeket hozott. Akciója hozzájárult a forgalomlassító intézkedések bevezetéséhez.

Természetesen az év elején felvetődött, hogy sürgetni kellene az M43-as autópálya megépítését. Ez ügyben hónapról-hónapra írhattunk az ígéretekről. Míg tavasszal csak a tervezési fázist jelentette a közlekedési tárca, a decemberi államtitkári tájékoztatásból már konkrét számok hangzottak el: ideális esetben 2010-ben már Makóhoz kell, hogy érjen a pálya. Ennek Achilles-sarka a lelei Tisza-híd, aminek kivitelezését a siker érdekében legkésőbb idén tavasszal el kell kezdeni.

Idén épül

A hídépítés megkezdése mellett a 43-as állapotának megőrzésére és a forgalom lassítására is százmilliókat szán 2008-ban a kormányzat. Az apátfalvi járdaszigetek mellett uniós forrásból csaknem félmilliárd forintot nyert kerékpárút-fejlesztésre a község és Makó. Ezzel védettséget élvezhetnek a tranzitforgalomtól a biciklivel közlekedők.

Az emberevő

Tucatnyi emberéletet követelt 2007-ben a korábbi évi egy-két, zömmel gyorshajtásból származó halálos balesettel szemben a 43-as. Július 19-én hajnalban földöntúli robaj, majd pokoli kép fogadta a Makó nyugati csücskében élőket: egy kamion a vasúti sínre lökte a vele szemből érkező járművet. Az egyenleg: hét halott, két életveszélyes sérült. Apátfalvánál egy fiatalember, Makón és Kiszombornál pedig összesen három biciklis lelte halálát karambol miatt. Deszknél, illetve Szőregnél szintén három emberélet bánta az autópálya késlekedését.

Illyés Szabolcs, Délmagyarország Online, 2008. január 5.

 

Kapcsolódó anyagok

A szoreg.hu ’43-as út’ dossziéja