Háromszorosára, ötszörösére nőtt forgalommal köszöntött be az új év tavaly a 43-as mellett élő ezrek életébe. A Románia és Bulgária uniós csatlakozása nyomán megnőtt forgalomban a veszély is nagyobb. Idén nemcsak az M43-as építése kezdődik el: százmilliókat szán a kormány a lepusztult főút biztonságosabbá tételére is.
Háromszorosára, ötszörösére nőtt forgalommal köszöntött be az új év tavaly a 43-as mellett élő ezrek életébe. A Románia és Bulgária uniós csatlakozása nyomán megnőtt forgalomban a veszély is nagyobb: egyetlen buszbalesetben heten haltak meg. Idén nemcsak az M43-as építése kezdődik el: százmilliókat szán a kormány a lepusztult főút biztonságosabbá tételére is.
Déli szomszédunk, Románia, valamint Bulgária uniós csatlakozásával pokoli meglepetést hozott Szeged, Makó és térsége lakóinak 2007 januárjának első napja. A döntéshozók ugyanis kihagyták a számításból, hogy valóságos járműáradat indul Európa nyugati régiói felé hazánkon, megyénken, hét községen, Makón és a megyeszékhelyen át, vagyis a 43-ason, amelyről néhány héten belül kiderült: nem erre tervezték. A baj az, hogy 2003-ban éppen tavalyra ígérték az M43-as autópálya megépítését.
A folyamatos életveszély, gazdasági hátrányok és egészségtelen életkörülmények miatt szenvedő helybeliek mellett az érintett hatóságok is döbbenten álltak a helyzet előtt hosszú hónapokig. Február végén már tucatnyian jelezték szerkesztőségünknek: repednek az út menti házak, életveszélyes az átkelés. Ám az önkormányzatok akkor még semmiféle segítséget nem kaptak. A 43-as melletti települések szövetségét vezető apátfalvi polgármester, Varga Péter áprilisban emelte fel szavát. Egy hónapon belül sebességmérőt ígértek a falunak, a tábla júniusra készült el – volt elsuhanó autó, amelynél 126 kilométer per órát jelzett a műszer. Később két járdasziget telepítésére adtak be pályázatot.
Ennek kapcsán Botka László szegedi és Buzás Péter makói polgármester, a térség országgyűlési képviselői év elejétől lobbiztak, Buzás áprilisban interpellált az ügyben. Egy civil kezdeményezést támogatva sikerült elérni, hogy október óta 40-es táblák lassítják a várost átszelő éjszakai forgalmat, és traffipaxot kapott az útszakasz. Az ellenzék forgalomlassító akciókat rendezett, aláírásokat gyűjtött és juttatott el a közlekedési minisztériumba.
A forgalomlassítás motorja egy civil aktivista, a Svájcból két esztendeje hazatért nyugalmazott mérnök, Németh Pál volt. Januártól májusig elsőként ő végzett forgalomszámlálást, íveiből kiderült: míg 2006-ban naponta átlagosan 600, tavaly 2700-2800 kamion száguld keresztül Makón. Szintén saját költségén zajszintmérést végeztetett, és kérvényezte a rezgésszintmérést. Mindkettő határértéken túli eredményeket hozott. Akciója hozzájárult a forgalomlassító intézkedések bevezetéséhez.
Természetesen az év elején felvetődött, hogy sürgetni kellene az M43-as autópálya megépítését. Ez ügyben hónapról-hónapra írhattunk az ígéretekről. Míg tavasszal csak a tervezési fázist jelentette a közlekedési tárca, a decemberi államtitkári tájékoztatásból már konkrét számok hangzottak el: ideális esetben 2010-ben már Makóhoz kell, hogy érjen a pálya. Ennek Achilles-sarka a lelei Tisza-híd, aminek kivitelezését a siker érdekében legkésőbb idén tavasszal el kell kezdeni.
Idén épül
A hídépítés megkezdése mellett a 43-as állapotának megőrzésére és a forgalom lassítására is százmilliókat szán 2008-ban a kormányzat. Az apátfalvi járdaszigetek mellett uniós forrásból csaknem félmilliárd forintot nyert kerékpárút-fejlesztésre a község és Makó. Ezzel védettséget élvezhetnek a tranzitforgalomtól a biciklivel közlekedők.
Az emberevő
Tucatnyi emberéletet követelt 2007-ben a korábbi évi egy-két, zömmel gyorshajtásból származó halálos balesettel szemben a 43-as. Július 19-én hajnalban földöntúli robaj, majd pokoli kép fogadta a Makó nyugati csücskében élőket: egy kamion a vasúti sínre lökte a vele szemből érkező járművet. Az egyenleg: hét halott, két életveszélyes sérült. Apátfalvánál egy fiatalember, Makón és Kiszombornál pedig összesen három biciklis lelte halálát karambol miatt. Deszknél, illetve Szőregnél szintén három emberélet bánta az autópálya késlekedését.