A kettészelt falvak lámpákat kérnek
A 43-as főútvonal által kettészelt Makó környéki falvak azt kérik az utat fenntartó állami közútkezelő társaságtól, telepítsen nyomógombos jelzőlámpákat az útra. Buzás Péter makói polgármester, képviselő további lobbimunkát ígér az M43-asért – azt szeretné, ha 2009 végére épülne meg.
Mint tegnap beszámoltunk róla, Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára a parlamentben a tárca vezetője nevében megígérte Botka László szegedi polgármesternek, honatyának, hogy még idén megkezdődik az M43-as kivitelezése, és 2010-ben már készen lesz az új út. Ez jó hír, hiszen Medgyessy Péter akkori miniszterelnök 2007-es ígéretét követően legutóbb már arról volt szó: 2011 előtt el sem kezdődik a beruházás és az utolsó szakasz 2014-re lesz csak készen. Ám bármikorra épüljön is meg a gyorsforgalmi út, egy biztos: a jelenlegi főútvonal által kettészelt települések lakóinak még évekig szenvedniük kell a román és bolgár uniós csatlakozás óta megháromszorozódott kamionforgalom miatt.
Tegnap a makói városházán azért gyűltek össze az érintett falvak képviselői, hogy megbeszéljék a Közútkezelő Kht. vezetőivel, mit lehetne tenni legalább a balesetveszély mérsékléséért. Lehetetlen helyzet ugyanis, hogy szinte megbénítják egy-egy falu életét a szinte megszakítás nélküli sorban száguldó kamionok, két átjárhatatlan félre osztva a települést – nyilatkozta lapunknak Varga Péter apátfalvi polgármester, a 43-as főútvonal menti önkormányzatokat összefogó szövetség elnöke. Mint elmondta, a szakhatóságokkal konzultálva úgy döntöttek, nyomógombos jelzőlámpák telepítését kérik – öt faluban összesen tizenkét darabot. Ráadásként Apátfalvához egy terelőszigetekből álló településkaput is kérnek.
A szövetség azt szeretné, ha ezeket már idén felszerelnék, de már azt is sikerként könyvelnék el, ha legalább a felét, a többit pedig jövőre – ígéretet egyelőre nem kaptak a polgármesterek. Egy-egy lámpa telepítése 10-20 millióba kerül – a hasonló beruházásokra szabott országos keret 1,5 milliárdos. Varga Péter szerint a legnehezebb helyzetben Klárafalva, Ferencszállás és Apátfalva lakói vannak, mert ezekben a falvakban jelenleg semmilyen forgalomtechnikai megoldással nem lassítják a száguldó kamionokat.
Buzás Péter, Makó polgármestere, a térség parlamenti képviselője örül, hogy – mint tegnap beszámoltunk róla – a tárca illetékeseivel és a szakemberekkel folytatott tárgyalásokon sikerült szegedi kollégájával, Botka Lászlóval közösen meggyőzni a minisztériumot arról, hogy az M43-as gyorsforgalmi út építése még idén kezdődjön el. A lobbimunka azonban folytatódik: Buzás akkor lenne igazán elégedett, ha az út nem 2010-re, hanem 2009 végére épülne meg.
Délmagyarország Online, 2007. május 23.