A megyeszékhely rossz helyen fekszik
Ha Szeged Budapest és Bécs között helyezkedne el, vagy útba esne az Adria felé menet, nem lenne probléma az autópályákkal. Így viszont minden fejlesztés késve ér a térségbe, annak is örülni kell, hogy az M5-ös a határig megépült.
Ha Szeged Budapest és Bécs között helyezkedne el, vagy útba esne az Adria felé menet, nem lenne probléma az autópályákkal. Így viszont minden fejlesztés késve ér a térségbe, annak is örülni kell, hogy az M5-ös a határig megépült – válaszolta egy útépítő mérnök-szakértő arra a felvetésre, hogy talán mégsem kellett volna a sztrádát elvezetni a határig, hanem a pénzből az M43-asnak kellett volna nekiugrani. Abból kiindulva, hogy a 43-as útnak nagyobb a forgalma. Szakértőnk nevét nem írhatjuk le, mint ahogy társaiét sem: még a nyugdíjasok is alkalmazásban állnak különböző társaságoknál, elveszítenék munkájukat, ha véleményt nyilvánítanának. (A Magyar Közút Közhasznú Társaság illetékeseit lapzártáig nem sikerült elérnünk.)
A megkérdezettek szerint minden útépítés politikai döntés kérdése. Ha a politika nagyon akarta volna, akkor az M43-ast kiharcolják – még Románia uniós csatlakozása előtt, és akkor nem halnának meg a szegedi nagykörúton élők, valamint a régi 43-as úton közlekedő vétlen autósok – mondták. Az útépítő mérnökök mellesleg útpártiak, vagyis azt mondják: minden útra, sztrádára szükség van, egyik sem élvez elsőbbséget. Az M5-ös befejező szakaszának megépítése is létkérdés volt. Nem azért, hogy Szegedet Röszkével összekössék, hanem azért, hogy Európával és Törökországgal legyen meg a kapcsolat. Abszurdum, hogy egy nemzetközi sztráda darabokra legyen szabdalva. Amúgy meg számolni is tudni kell: 30 milliárd forintba került az M5-ös Szeged és Röszke közötti szakasza, ebből a pénzből legfeljebb a Tiszáig jutott volna el az M43-as.
Szakértőink elmondták: több évtizedes tervek állnak a fiókokban, hogyan kerülhetnék el a településeket – köztük Makót – a kamionok. A kétsávos 430-as utat kis pénzből már rég meg lehetett volna építeni egy Tisza-híddal együtt.
Mint már megírtuk, idén elkezdődhet az M43-as sztráda első szakaszának kivitelezése, ez a néhány kilométeres szakasz az M5-öst és a 47-es utat köti össze négysávos autópályaként. Hasonlóképpen négysávosként építik meg a második ütemben a 47-est Maroslelével összekötő sztrádadarabot, valamint a Tisza-hidat. Maroslelétől a határig kétsávos gyorsforgalmi út vezet majd, de a harmadik szakaszban csak a makói elkerülő útig jutnak el 2010-ig. Legvégül Makó és Nagylak között készül el az autópálya, előreláthatóan 2011-ben.
Délmagyarország Online, 2007. július 21.