Megháromszorozódott a kamionforgalom
Megháromszorozódott a kamionforgalom az 43-as főúton január elseje, Románia uniós csatlakozása óta. Érzik ezt a Makó térségében élők, akik követelik: mielőbb építsék meg az M43-as elkerülő utat.
Megháromszorozódott a kamionforgalom az 43-as főúton január elseje, Románia uniós csatlakozása óta. Érzik ezt a Makó térségében élők, akik követelik: mielőbb építsék meg az M43-as elkerülő utat. A szörnyű makói tömegbaleset kapcsán megnéztük, mit írtunk az idén az 43-as főútról.
Március közepén a 43-as főúton egy Makóról Kiszomborra tartó Audiba belerohant a mögötte haladó személyautó és áttolta a szemközti sávba, ahol egy kamionnal ütközött. Az Audit vezető férfi súlyos sérüléseket szenvedett, a mellette ülő 17 éves utas a kórházba szállítást követően meghalt.
Öt kilométer kilenc perc alatt
Életveszélyessé vált Makó forgalma, kilenc perc a táblától tábláig mért alig öt kilométer – számoltunk be róla áprilisban, miután kocsiba ülve lemértük, meddig tart az út. De azt is megírtuk, hogy nem játszhat egyedül az utcán a legtöbb apátfalvi kisgyermek – immár valóságos életveszélyt jelent ugyanis a 43-as főút, ahol márciusban 70 ezer kamion zúgott át, többségük 80-90 kilométeres sebességgel. Csicsely Gábor, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési Zrt. projektvezetője ugyanekkor arról tájékoztatta lapunkat, hogy a jövő év tavasza előtt biztosan nem indul el az M43-as gyorsforgalmi út építése, mert új terveket kellett készíteni. Nem kétszer egy-, hanem kétszer kétsávos lesz az M43-as Tisza-hídig tartó szakasza.
Fuldokló makói belváros
A május ismét tragédiával indult: másodikán meghalt egy férfi, amikor két személyautó ütközött Deszk és Klárafalva között. Ugyanekkor a nagylaki határátkelő felé tartó kamionról leesett egy teherautó-akkumulátor, ami koccanásos balesetekhez vezetett. A balesetveszélyen kívül más problémákkal is jár a sok autó: a napi két-háromezer, Makón áthaladó, nagy teljesítményű jármű füstje a belvárosba ömlik, és az út mellett lakók szenvednek a szmogtól. A főút mellett mindenütt átható benzin- és olajfüstszag terjeng, a növények levelén bűzös por telepszik meg – a belváros fuldoklik.
Különleges módon tüntetett ez ellen a makói városháza előtt májusban néhány makói fideszes képviselő: elöl-hátul egy-egy papírlapot tűzött magára egy-egy nagybetűvel, és ha felsorakoztak egymás mellett, szemből a Ki a kamionokkal!, hátulról pedig az Elkerülő utat! követelést lehetett kiolvasni a betűkből. Az MDF forgalomszámlálásba kezdett. Míg 2006 utolsó napjaiban naponta 850-900, addig január elseje, Románia uniós csatlakozása óta átlagosan 2700-2800 kamion és teherautó-szerelvény dübörög át Makón és a 43-as főút mentén fekvő településeken.
Bár Medgyessy Péter idejében még 2007-re ígérték az M43-ast, a múlt esztendő folyamán egyre tolódott az átadás dátuma. A közlekedési tárca államtitkára május végén a miniszter nevében ígéretet tett a parlamentben: még az idén megkezdődnek az M43-as kivitelezési munkálatai. A bejelentéssel egy időben felborult egy kamion Szőreg és Deszk között. A sofőr valószínűleg elaludt. Szerencsére senki sem sérült meg.
Kettészelt falvak
A kamionok azzal, hogy két átjárhatatlan félre osztják a településeket, megbénítják a falvak életét a megyében a 43-as mentén. A polgármesterek úgy döntöttek, nyomógombos jelzőlámpákat kérnek: öt faluban összesen tizenkét darabot, ráadásként Apátfalvához egy terelőszigetekből álló településkaput is. (Később bejelentették: a kettészelt falvak egy 500 milliós központi alapból pályázhatnak a nyomógombos jelzőlámpákra, melyek ára darabonként ára 5-10 millió forint.) Lassíthatná a forgalmat a kamionok szigorú ellenőrzése is, ám – mint megírtuk – a Makói Rendőrkapitányságon csak két ember jogosult a kamionok menetíró berendezését vizsgálni. Június elején Apátfalván demonstráltak mintegy harmincan. A tüntetők követelték, hogy ne szakaszokban, hanem egy ütemben épüljön meg az M43-as a határig.
Jelenleg egyetlen traffipax dolgozik Makó térségében, ám ennek működtetése is leköti négy-öt rendőr munkáját. Könnyebbséget jelente, ha automataműszereket állítanának fel, ezért két ilyen berendezésre is pályázik a város. Apátfalván sebességmérő táblát szereltek fel, amely figyelmeztet a lakott területen kötelező ötven kilométeres sebességre, nagyméretű digitális kijelzője pedig kiírja a közeledő autók sebességét, sőt, ha ez meghaladja a megengedett limitet, az a szöveges üzenet is megjelenik alatta pirosan világító betűkkel: Lassíts!
A tapasztalatok szerint a forgalom tényleg lassult.
Az M43-as autópálya megépítését sürgette tegnap a Fidelitas szegedi szervezete. – Szomorú, hogy egy tragikus tömegszerencsétlenségnek kellett történnie ahhoz, hogy a megye legégetőbb problémája, a 43-as főút nyilvánosságot kapjon – mondta Tóth József, városi elnök. A Fidesz szegedi szervezete közleményt juttatott el szerkesztőségünkbe. Gyimesi László szegedi elnök ebben részvétét fejezi ki a makói busztragédia áldozatainak családtagjai felé, felajánlja a szegedi Fidesz együttműködését „minden felelős személy – így Botka László polgármester úr – irányában annak érdekében, hogy az M43-as autópálya kivitelezése haladéktalanul a tényleges építés fázisába kerüljön”.
Délmagyarország Online, 2007. július 21.