A Tisza vízállása befolyásolhatja a hídépítők munkáját
Makó, Szeged – A kormány 2010-re szeretné befejezni a az M43-as építését Szeged és Makó között – a két város polgármestere a 2009-es befejezésért lobbizik. Ám ez nem csak rajtuk múlik. A Tisza vízállása befolyásolhatja a hídépítők munkáját, az útépítést megelőző régészeti föltárás pedig idén érdemben már nem kezdődhet el.
A kormány 2010-re szeretné befejezni a az M43-as építését Szeged és Makó között – a két város polgármestere a 2009-es befejezésért lobbizik. Ám ez nem csak rajtuk múlik. A Tisza vízállása befolyásolhatja a hídépítők munkáját, az útépítést megelőző régészeti föltárás pedig idén érdemben már nem kezdődhet el. Megtudtuk: 2004-ben már indulhatott volna a feltárás, ám a kész szerződést a megye az utolsó pillanatban nem írta alá. Azóta rég befejeződött volna a munka.
Már a kivitelezéshez kapcsolódó lebonyolító mérnöki feladatok ellátására is kiírta a közbeszerzési eljárást az M43-as gyorsforgalmi út építésével kapcsolatban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A megépítendő sztrádaszakasz 31,6 kilométer hosszú lesz, ám a majdan nyertes építőnek ezen kívül el kell készítenie egy 900 méter hosszú Tisza-hidat, és gondoskodnia kell a Tisza-part védelméről egy három kilométer hosszú szakaszon. A mérnöki lebonyolítói feladatokat 2014. november 30-áig kell befejezni, ez azonban az eredetileg tervezett 2010-es átadási időponthoz képest nem jelent csúszást. Csicsely Gábor, a NIF Zrt. projektvezetője lapunknak elmondta: erre azért van szükség, hogy a jótállási időszakban, az utólag szükséges munkálatok idején is szerződéses kapcsolatban maradjanak a lebonyolítóval.
2010-es határidő
Mint korábban megírtuk, a kormány augusztus 8-i ülésén erősítette meg azt a döntést, hogy 2010-ig be kell fejezni az M43-as autópálya Makó és Szeged közötti szakaszának építését, az új Tisza-híddal együtt. A határozat természetesen a 43-as út megnövekedett forgalmával indokolta, hogy sietni kell. Sürgeti a beruházást az is, hogy az út állapota rendkívül rossz. A magyar szabályozás szerint a kamionok okozta nyomvályúk mélysége nem haladhatná meg a tíz millimétert, ennek ellenére van, ahol tíz centiméteresre gyűrődött fel az aszfalt – ebből adódó balesetekről lapunk is adott hírt már.
Minimum egy szezon
Csicsely Gábortól megtudtuk: az út építése nagyjából egy, a hídé pedig két esztendőt vesz majd igénybe. A híd engedélyes tervei az idén őszre elkészülnek, így az építés a jövő év elején elkezdődhet.
Ehhez azonban előbb el kell indítani az M43-as tervezett nyomvonalán az ilyenkor előírt régészeti feltáró és leletmentő munkát is. Az M5-ösnél ezt a megyei múzeum végezte, de most egy új jogszabály miatt a feladat a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálatra vár a feladat. A NIF még nem bízta meg a szolgálatot, erre várhatóan egy hónap múlva lesz módja.
A szakszolgálat nyilatkozatra jogosult vezetőjét, Virágos Gábort ugyan tegnap nem tudtuk elérni, ám Szalontai Csaba szegedi régész, örökségvédelmi szakértő – aki korábban múzeumi szakemberként a feltárás előzetes anyagait készítette, és az M5-ös feltárását vezette – úgy nyilatkozott lapunknak: feszített tempóban, jó tervezéssel, sok ember bevetésével elképzelhető, hogy erre a munkára elég lesz egy szezon. A feltárandó terület három-négyszázezer négyzetméter, amelyen nagyjából harminc régészeti lelőhely található.
Kérdés a vízállás
A beruházásnak ezen kívül két kérdéses pontja lehet: az egyik, hogy a híd építését nem hátráltatja-e majd a Tisza, például rendkívüli árvizekkel, a másik, hogy sikerül-e az utat időben átvezetni az algyői földgázmezőkön. Az első kérdésre természetesen senki sem tud válaszolni, a másodikkal kapcsolatban Csicsely Gábor elmondta: a Mollal folyamatosan egyeztetnek a kiváltásokról, a társaság készséges, együttműködő, így reményeik szerint ez nem fogja hátráltatni a munkát.
Buzás nem enged a 2009-ből
Bár lapunknak most is 2010-es átadási időpontról beszélt az M43-as projekt vezetője, Buzás Péter makói polgármester és honatya – szegedi kollégájával, Botka Lászlóval együtt – továbbra is azért lobbizik, hogy már 2009 végére elkészüljön az út. Emlékeztetett rá: a Horn-kormány 2013-ra, az Orbán-kormány 2015-re, a Medgyessy-kormány pedig 2007-re ígérte ezt – a mostani kabinet pedig eredetileg 2011-re.
Húzz bele, régész!
Milyen gyorsan dolgoznak a régészek? A megyében az eddigi legnagyobb sebességet az M5-ösnek a határ felé vezető szakaszán, 2005-ben produkálták a feltárók: itt hét lelőhelyen dolgoztak egyszerre, nagy szervezettséggel, szombat-vasárnap, reggeltől estig – és így végeztek 80 ezer négyzetméterrel két hónap alatt. Ennél nagyobb tempót nemigen lehet diktálni a hozzáértők szerint. Ha az M43-as ügyében egy hónap múlva szerződés köttetik, a szakszolgálat ásatási engedélyt kér és kap egy hónap alatt, csapatot szervez, és leghamarabb októberben vonulhat föl. A munka látványosan el is kezdődhet, de az érdemi része csak tavasszal indul. Ide kívánkozik, hogy információink szerint az M43-as nyomvonalának régészeti föltárására 2004-ben már megállapodott – percre, forintra – a Nemzeti Autópálya Rt.-vel a megyei múzeum. Alá kellett volna írni a szerződést, ám ezt a megyei közgyűlés, a múzeum működtetője az utolsó pillanatban megtiltotta. Ha akkor elkezdődik a munka, már régen kész lenne.