Újabb szárnyvonalakon szüntetik meg a személyszállítást

Megszüntetné a MÁV az Újszeged–Mezőhegyes és a Szentes–Orosháza vonalszakaszon a személyszállítást. A végleges döntést a december 9-i menetrendváltozásig kell meghozni. A szentesi és a mezőhegyesi polgármester lobbizik a szárnyvonal befagyasztása ellen.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tízszázalékos szárnyvonal csökkentést írt elő a MÁV-nak. A leépítés Csongrád megyét is érinti. A MÁV javaslata szerint ugyanis ideiglenesen szüneteltetnék az Újszeged–Mezőhegyes és a Szentes–Orosháza vonalszakaszon a személyszállítást.

Mezőhegyes polgármestere, Csanádi István nem hisz abban, hogy csak ideiglenes megszüntetésről van szó. Szerinte ahol egyszer leáll a vonatok közlekedése, ott újra nem fog megindulni. Meglátása szerint a vonalbefagyasztást követő egy hónapban még a síneket is felszedik, mivel Mezőhegyes környékén nagyon szegények az emberek, és alig van miből megélniük.

– Az ország legszegényebb részén nem lehet csak gazdasági szempontok szerint dönteni – mondta a polgármester, aki a Vasutas Települések Szövetségének az elnöke. Hozzátette: ha az Újszeged – Mezőhegyes szárnyvonal lezárása bekövetkezik, akkor a Románia felé irányuló közúti személy- és teherforgalom még inkább növekszik. A közutak már most is nehezen engedik át a kamionforgalmat.

Buzás Péter, Makó polgármestere elmondta: nem örül a leépítésnek, de megérti. Amikor megépült a vasút, nagyon büszkék voltak rá a térség lakói. Akkor a gazdaságfejlesztést szolgálta.

– Jelenleg az M43-as autópálya megépülése jelentené a gazdaság fejlődését – jelentette ki a polgármester, aki szerint azon keveseket érinti rosszul a szárnyvonal bezárása, akik a vonatot használták közlekedési eszközként.

A MÁV sajtóosztályától szerettük volna megtudni, hogy mekkora volt a kihasználtsága az Újszeged–Mezőhegyes és a Szentes–Orosháza vonalszakasznak, de kérdésünkre nem kaptunk választ.

Szirbik Imre, Szentes polgármestere ugyan nem számolta meg, hogy hányan utaznak egy vagonban, de megfigyelte: egyre rövidebb szerelvények hagyták el a szentesi állomást, és a vagonokban nagyon kevesen utaztak az utóbbi esztendőkben. A polgármester lobbizása az elmúlt években már többször megmentette a Szentes–Orosháza közötti szakasz lezárását. Most is azon dolgozik, hogy maradjon meg ez a pályaszakasz. Véleménye szerint versenyhelyzetet nem lehet úgy megoldani, hogy az egyik felet leépítik.

A huszonegy vasútvonal leépítését a MÁV-tól „megrendelő” Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Regionális Közlekedésszervező Irodák segítségével továbbra is egyeztet a közszolgáltatásban érintett társaságokkal és önkormányzatokkal a 2008. évi menetrendekről – hallottuk a GKM kommunikációs főosztályának sajtóreferensétől, Dávid Zsófiától.

– A jövő évi vasúti és közúti menetrendek kapcsán nem döntésekről folynak az egyeztetések. Annak érdekében egyeztetnek a szakemberek, hogy megalapozott, hatékonyságot szem előtt tartó, a pazarlást felszámoló, utasbarát menetrend szülessen, amely a közlekedők érdekeit szolgálja vasúton és közúton – mondta a sajtóreferens.

Menetrendváltozás idén december 9-én lesz. Ez azt jelenti, hogy a GKM-nek legalább november végéig döntenie kell, mely vonalakat záratja le – ideiglenesen.

Féltik a vasútvonalat
Amennyiben megszűnik az Újszegedet Makóval összekötő szárnyvonal, sikertelennek bizonyul az a makói civil kezdeményezés, aminek eredményeképp idén mintegy 800 aláírást gyűjtöttek össze a vasutat pártoló aktivisták. Csala Attilától, az akció szervezőjétől megtudtuk: a Maros menti településeken közel ezer lakost érintene ennek a közlekedési lehetőségnek a megszűnése, ami különösen nagy hátrány lenne az egészségügyi problémáktól szenvedők számára.

Versenyhátrányban
Hazánkban a vasút továbbra is versenyhátrányban van a közúttal szemben. Ennek oka a magas pályahasználati díj – mondta Berényi János, a Magyar Vasúti Egyesülés elnök-vezérigazgatója. Az egyesülés adatai szerint vasúton 3,50 forint a pályahasználati díj tonnakilométerenként, míg a közúton 20 fillér jut tonnakilométerenként a fizetős szakasz használatáért. Az is tény: a vasút teljes szakaszán kell pályahasználati díjat fizetni, míg a közúton az úthálózat mintegy két százalékán szednek díjat. Berényi János szerint a jelenlegi magas pályahasználati díj miatt félő, hogy a vasúti tranzitforgalom elkerüli az országot.

Cs. Gát László
Délmagyarország Online, 2007. október 18.