„Amit ember csinált, azt vissza is tudja csinálni” – vallja Kalmár Ferenc városüzemeltetési tanácsnok az 1 hónapja életbe lépett és a szegedi utasok körében nagy elégedetlenséget kiváltó új buszmenetrendről. A Tisza Volán szakemberei új javaslatot készítettek és küldenek az önkormányzathoz.

– Elégedetlenek az emberek a megváltozott menetrenddel, és sok esetben igazuk is van. A hétvégenkénti átszállás kényszere és az, hogy ritkábban járnak a buszok, nem tetszik a lakosságnak. A Tisza Volánnak már a terv elkészülésekor sem tetszett a javaslat, amelynek kidolgozásában a cég véleményét nem kérték ki. A többszörös átszállást az utasok minőségromlásként értékelik – mondta Szeri István, a Tisza Volán Zrt. vezérigazgatója.

Szegeden 19 buszvonalon lépett életbe az új menetrend 1 hónapja: a járművek főleg hétvégén és iskolai szünetekben az eddiginél sokkal ritkábban és rövidebb útvonalon járnak. Többek között megszűnt a Mars tér–Újszeged között ingázó 71A, hétvégén, illetve nyári szünetben rövidített útvonalon viszi az utasokat a 70-es, a 60-as és a 60Y-os. Megírtuk: az új menetrenddel évente nagyjából 160 millió forint spórolást tervez a város, amire azért van szükség, mert 500 millió forint hiányzik a tömegközlekedés működtetésére szánt keretből.

A megváltozott menetrendről és új útvonalakról számos olvasónk elmondta véleményét. A szőregiek – ahogy megírtuk – aláírásgyűjtésbe kezdtek, mert a 60-as és 60Y-os szombat délután 1 órától egész hétvégén csak az újszegedi gyermekklinikáig közlekedik. Ott trolira kell szállnia annak, aki tovább szeretne utazni. – A szőregiek az új menetrend miatt másodrendűeknek érezhetik magukat. Ezért is készítettünk el a menetidővel és útvonalakkal kapcsolatban egy saját javaslatot, amelyet hétfőn véglegesítünk szakmailag, majd küldjük tovább az önkormányzatnak. A Tisza Volán a jelenlegi költségmegtakarítás megtartása mellett sokkal inkább utasbarát menetrendet állított össze. Többek között meg tudnánk oldani, hogy a 60-as busszal hétvégén is bevigyük az embereket a belvárosba úgy, hogy az a városnak ne jelentsen többletkiadást – magyarázta Szeri István.

Sok panasz érkezett a járatritkítások miatt. Újszegeden délelőttönként a Bérkert utca vonalán a 71A-s busz megszüntetése miatt az eddigi 10 perc helyett 20 percenként közlekednek a járatok, de nemegyszer szólóbuszokat küldenek ebben az időintervallumban. A környéken egyetem és középiskola is van: délelőtt a sok iskolás miatt már az Erzsébet-templomnál nem lehet felszállni a kisebb járművekre. – Az SZKT és a szegedi önkormányzat szakemberei kész tények elé állítottak bennünket: a jelenlegi menetrend a legapróbb részletekig szabályoz minket. Jeleztük, hogy a 71A megszűnésével zsúfoltság lesz ezen a vonalon, de még azt is megszabták, hogy mikor milyen kapacitású autóbusszal vihetjük az utasokat. Tervezetünkben ugyanakkor figyelemmel vagyunk a szóló- és csuklós buszok közlekedtetésére is – mondta Szeri István.

Kalmár Ferenc, a Fidesz–KDNP városüzemeltetési tanácsnoka azt mondta: bár sikerült költséget csökkenteni, tudomásuk van az utasok elégedetlenségéről. – Gyűlnek az észrevételek a Tisza Volánnál és az önkormányzat fejlesztési irodáján. Még megvárjuk a szőregiek petíciójának beérkezését, és a városüzemeltetési bizottság elé visszük az ügyet. Országos szinten alakítják át és racionalizálják a tömegközlekedést: senki ne gondolja, hogy ez szegedi sajátosság! Vallom: amit embert csinált, azt vissza is tudja csinálni. Egy esetleges módosítás semmilyen presztízsveszteséggel nem járna, hiszen közös a cél: meg kell találni azt a megoldást, amely minden félnek a legmegfelelőbb. Éppen ezért országgyűlési képviselőként felveszem a kapcsolatot ebben az ügyben Fónagy Jánossal, akit a miniszterelnök a közösségi közlekedés megújításának felügyeletére kormánybiztossá nevezett ki – magyarázta Kalmár.

Kiss Gábor Gergő, delmagyar.hu