Reped a házunk fala, a zajtól nem lehet kiülni a kertbe, a töltés oldalában nem nyírják a füvet panaszolta lapunknak Szekeres Zoltán, aki a Szőregi úton él. Megkérdeztük, mit lehet tenni a lakók nyugalma érdekében.

– A zaj miatt nem lehet kiülni a kertbe, de még a házban is alig lehet megmaradni. A házunk fala megrepedt, a tetőről pedig csúsznak le a cserepek. A legutóbbi javítás 150 ezer forintba került, amit nekem senki nem fog megtéríteni – mondta felháborodva Szekeres Zoltán, miközben megmutatta a repedéseket. Megosztotta velünk, hogy a diófákat is kivágták, amelyek felfogták az út zaját. Zajvédő falat ígértek, de nem építették fel.

– Annak a zaja a legelviselhetetlenebb, amikor az autók áthajtanak a körforgalom padkáján. Ha egy teherautó szénát szállít, akkor az udvarunkba és a ház elé hullik. De nem csak ez a gond. A körforgalom töltésének oldalában nem nyírják a gazt, így már a parlagfű is megtelepedett. A növényzet még a vízelvezető csatornákat is benövi, így esőzéskor a víz nem tud elfolyni – tette hozzá.

– A zaj- és rezgésterheléssel kapcsolatban a következő kérdésekre kellene adatokkal rendelkeznünk: a zaj- és rezgésszint az átépítés előtt alatta volt-e a megengedett határértékeknek? Az átépítés után növekedett vagy csökkent ez az érték? Ha növekedett a zaj- és rezgésszint, annak mértéke eléri-e a vonatkozó jogszabályokban rögzített „jelentős mértéket”? Ezekkel az adatokkal nem rendelkezünk, ennek vizsgálata az engedélyező hatóságok feladata. Társaságunk karbantartási és üzemeltetési feladatokat lát el – tudtuk meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályától.

Hozzátették: ha egy út menti lakóépület állagában negatív változás történik, az nem tulajdonítható automatikusan a közúti forgalomnak. Azt is elmondták, hogy kiemelt szegélyes útszakasz esetén kezelői jogaik és kötelezettségeik a szegélyig tartanak. A kiemelt szegélyen kívüli területek önkormányzati kezelésűek.

Megkerestük a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-t. Megtudtuk, hogy a garanciális időszak lejártáig a terület gondozása az áruház dolga, csak ezt követően lesz majd önkormányzati feladat.

Felkerestük Török Gábort, a Hansa-Kontakt Kft. kiskereskedelmi igazgatóját, aki elmondta, hogy valóban az ő feladatuk például a fű nyírása a körforgalom töltésének oldalában.

– Kétheti rendszerességgel igyekszünk megtisztítani a területet a gaztól és a szeméttől. A körforgalom az engedélyes terveknek megfelelően épült. Az engedély kiadásakor és két hónapja is szakhatóságok mérték a zajszintet, és mindent rendben találtak. Egyik érték sem érte el a kritikus mértéket, így a zajvédő fal megépítése nem indokolt. Azt viszont mi is érzékeltük, hogy az autósok szeretik kiegyenesíteni a körfogalmat, ezért a belső kerékvetőt szeptemberben átépítjük és beljebb visszük, így csökkenteni tudjuk a zajszennyezést – tudatta Török Gábor.

delmagyar.hu

Borítókép: Szeged, a Szeged Nova áruház elé épített körforgalom következtében számos probléma és kellemetlenség jelentkezett egy helyi lakos életében. Fotó: Kuklis István /delmagyar.hu