A közlekedési minisztérium tervei szerint 25 vonalon lenne országos a személyszállítás, a többiről, így például az Újszeged–Mezőhegyes és a Makó–Vásárhely vonal bezárásáról vagy megmaradásáról a regionális tanácsok döntenének.

Összesen 25 vonalon, közel 3000 kilométeren lenne országos megrendelésű a vasúti személyszállítás a közlekedési minisztérium honlapján hétvégén közzétett dokumentumok szerint. A fennmaradó mintegy 5000 kilométeren a még alakulóban lévő regionális tanácsok dönthetnek arról, kell-e vasút a helyi közlekedésben. Így az ősz közepére megalakuló tanácsok határozhatnak arról, hogy például megyénkben autóbuszok vagy vonatok szállítsák-e az utasokat azokon a mellékvonalakon, amelyekről már többször írt lapunk a vasúti közlekedés tervezett átalakítása kapcsán. Az érintett mellékvonalak: az Újszeged–Mezőhegyes, a Makó–Hódmezővásárhely, a Szeged–Röszke, valamint a Kiskunfélegyháza–Orosháza vonal, amelyen Csongrád és Szentes is megtalálható.

Azokat a vonalakat sorolták az országos megrendelésű vonalak közé, amelyeken jelentős a nemzetközi és a hazai forgalomban is igénybe vehető gyorsvonati és intercity közlekedés – ilyen például a Szeged–Budapest vonal –, illetve amelyek a főváros vonzáskörzetében és a Balaton környékén találhatók.

A minisztériumi dokumentumok között az országos és regionális vonalak meghatározásán kívül megtalálható az összes vasútvonal 2007-ben mért utasszáma is. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) erre már a hétvégén közleményben reagált, azt írták, hogy a tavalyelőtt mért utasszámlálási adatok nem képezhetik hiteles alapját a közösségi közlekedés átalakításának. A szakszervezet szerint az adatokból nem derül ki semmi, nem lehet megtudni pontos és objektív adatokat, így azt sem, hogy egy utas teljes árú jegyével melyik irányba és meddig utazott. Ennek eredményeként a VDSZSZ azt követeli a szaktárcától, hogy az utasszámlálási adatokat tekintse semmisnek.

A vasutasok érdekvédelmi szervezetei egyébként egyetértenek azzal, hogy át kell alakítani a szolgáltatást, de a kormány elképzelését bírálják. A Vasutasok Szakszervezete ma küld nyílt levelet Bajnai Gordon miniszterelnöknek. A vasutasok tárgyalni akarnak az ügyben, s ha ezek nem vezetnek eredményre, demonstrációt szerveznek, de a sztrájktól sem riadnak vissza.

Szabó C. Szilárd, delmagyar.hu, 2009. szeptember 14.

Kapcsolódó anyagok

Maradnak a vasúti mellékvonalak