Szerkesztőségünk birtokába jutott a MÁV idei menetrendjének első számú módosítástervezete. Semmi jó nincs benne.

Völner Pál: nem zárnak be vasúti vonalakat

Szó sincs vasúti vonalbezárásról, az április 15-i menetrendváltozásban összehangolják a közösségi közlekedést, kiszűrik a párhuzamosságokat, az utaslétszámhoz igazítják a járatokat, hatékonyabban használják fel a közpénzeket – hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken Budapesten. Az államtitkár rendkívüli sajtótájékoztatóján arra reagált, hogy a médiában vonalbezárásokról szóló hírek terjedtek el.

Völner Pál elmondta: az utaslétszám alapján felmérték, hogy egyebek mellett a kormányváltást követően újraindított mellékvonalakon hogyan alakult a járatkihasználtság, és a járatsűrűséget az utasigényekhez igazítják az egész vasúthálózaton.

Korábban írtuk:

Jelentős járatritkításra készül a MÁV – jelent meg a napokban a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény tárgyalása kapcsán, amely minden magyar település számára legalább napi három pár közösségi közlekedési járatot biztosít. A vasúti leépítés egyik oka, hogy az Új Széchenyi Terv is már csak 6000 kilométeres vasúti pályával számol a jelenlegi 7200 kilométer helyett. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottsága keddi ülésén elmondta, közösségi közlekedésre tavaly 550 milliárd forintot fordított az állam, ebből 350 milliárd volt a MÁV-é, 130 milliárd a BKV-é, míg a maradék a vidéki városoké.

Lapunk birtokába került a MÁV Start Zrt. „Változások a 2011/2012. évi menetrendben 1. sz. menetrendi módosítástól” szóló dokumentuma.

A legfontosabb változásokat települések szerint csokorba szedtük.

Szeged nagyállomásról vonattal Kecskeméten át Budapest felé, Hódmezővásárhelyen át Békéscsaba irányába, Újszegedről Makón és Mezőhegyesen át Békéscsabáig utazhatunk. A menetrendváltás szerint a Szeged–Hódmezővásárhely–Békéscsaba viszonylatról tizenkét vonatból megszűnik három. Eltűnik kilenc, Szegedről induló Jánosszálláson, Szatymazon, Őszeszéken, Kapitányságon megálló Kisteleken át Kiskunfélegyházáig közlekedő személyvonat.

Újszeged állomáson csak mutatóban marad vonat – 8-ból megszűnik 6 Makón át Mezőhegyesig, illetve bizonyos szerelvények esetében Békéscsabáig közlekedő vonatpár. A módosítás hátrányosan érinti Makó állomást, ahonnan ezzel a változtatással minimálisra csökkenhet az utasforgalom, ugyanis Hódmezővásárhely irányából 2009 decembere óta nem érkezik személyvonat.

Kevesebb vonat lesz a Kiskunfélegyháza–Szentes–Orosháza vonalon. A Szentesről Donáton, Fábiánsebestyénen, Szentetornyán át Orosházáig közlekedő vonat érdekessége, hogy a szerelvény menetrend szerint 1 óra 20 perc alatt teszi meg a 40 kilométeres távot – 30 kilométer/órás átlagsebességgel. Erről a szakaszról nyolc vonatot vonnak vissza.

A 130-as számú Szolnok–Szentes–Hódmezővásárhely viszonylatról pedig négy vonat tűnhet el.

Segesvári Csaba, delmagyar.hu