Márciustól, illetve áprilistól 3 troli és 25 busz menetrendjét szabja át az SZKT és a Tisza Volán. Az új 2-es villamos miatt megszűnik a 2-es és a 83-as busz, valamint módosul a 20-as autóbusz útvonala.
Jelentősen rövidülnek busz- és trolivonalak és ritkulnak járatok tavasztól, ha a pénteki közgyűlés rábólint Kalmár Ferenc (KDNP) városüzemeltetési tanácsnok indítványára. Ezzel évente 700 ezer kilométert, vagyis 157 millió forintot spórol meg a város – a tegnapi egyeztetésen elhangzott kalkuláció szerint. Mivel a buszokra vonatkozó intézkedést idén áprilistól vezetnék be, a megtakarítás időarányosan 110–120 millió forint lehet. Lapunk kérdésére a tanácsnok azzal indokolta a drasztikus lépést, hogy a szegedi tömegközlekedés működtetési költségeiből idén 500 millió forint hiányzik.
Miből adódik a hiány? Az új, 2-es villamos üzemeltetése 167 millió forintos többletkiadást jelent. A változtatásokkal ezt az összeget kompenzálják a közlekedési cégek, de így is marad még egy több mint 300 millió forintos lyuk. Kalmár Ferenc hozzátette: meg kell várni a kormányzati döntést a központi normatíváról, valamint a nyugdíjasok és rokkantsági ellátásban részesülők kedvezményeiről. Tóth István Tibor, az SZKT igazgatója elmondta: ha nem akarnak kis BKV-t, akkor nem tehetnek mást, mint spórolnak. 4,3 milliárd forint származik ugyanis a jegy- és bérletárakból, illetve az állami normatívából, az önkormányzat nagyjából 500-500 millióval támogatja a Tisza Volánt és az SZKT-t, a fizetős parkolásból az SZKT további 400 milliót tesz hozzá. Tehát a szegedi tömegközlekedés bevétele összesen 5,7 milliárd forint, ehhez képest a szegedi busz-, troli- és villamosközlekedés fenntartása 6,2 milliárd forintba kerül.
Az állami tulajdonú Tisza Volán és az önkormányzat közlekedési cége, az SZKT közösen dolgozott ki javaslatot a járatritkításra és -kurtításra. Azokon a külterületeken, ahol a munkanapi és iskolaszüneti napok forgalma között, illetve a hétköznapi és hétvégi kihasználtságban 20 százalék a különbség, ott a troli- és villamos-végállomásokhoz közeli megállónál elvágják a vonalat, átszállással lehet továbbmenni. Azért a buszjáratokon takarékoskodnak idén többet, mert tavaly a Volán mindössze 81 ezer kilométerrel csökkentette a vonalakat. Az SZKT viszont tavaly 189 ezer kilométert vett vissza, sőt idén is faragnak még a járatokból: 60 ezer kilométert spórolnak meg. Újabb jegy- és bérletáremelésre ugyan készülnek számítások, Tóth István Tibor mégsem tartja jó megoldásnak, mivel valószínűleg olyan sok utast vesztenének el, ami elnyelné a drágulás hozta többletbevételt.
Változások áprilistól
A 10-es busz szabadnapokon délelőtt és a nyári szünetben ritkábban jár, a 11-es szabad- és munkaszüneti napokon Tarjánból csak a Bartók térig megy. A 21-es is ritkábban közlekedik szabadnapokon, és szünidei menetrendet vezetnek be. A 36-os, 36Y-os, 75-ös és 75Y helyett szabadnapokon délután és munkaszüneti napokon 75H jár Dorozsmáról a Mars térig. A szőregi 60-ason és 60Y-oson szintén szünidei menetrendet vezetnek be. Az újszegedi 70-es szabad- és munkaszüneti napokon csak a füvészkert és a gyermekkórház megálló között jár. Az újszegedi 71-esen és a baktói 72-esen is szünidei menetrendet vezetnek be. A 71A megszűnik. A gyálaréti 74-est és a szentmihályi 76-ost ritkítják. A baktói 72Y szabadnapokon délután és munkaszüneti napokon csak Baktó és Tarján, Víztorony tér között közlekedik. A tápai 73-as és 73Y-os szintén szabadnapokon délután és munkaszüneti napokon csak Tápé, Csatár utca és Tarján, Víztorony tér között viszi az utasokat. Ugyancsak szabadnapokon délután és munkaszüneti napokon a béketelepi 78A és a 78-as a Vértói út és a Régiposta utca között jár. A makkosházi 84-est és 84A-t ritkítják, a tarjáni 90-esen és 90F-en szünidei menetrendet vezetnek be.
Dombai Tünde, delmagyar.hu