Engedéllyel összefestett troli, titokban befújt autóbusz
Jelentkezett a szőregi buszfirkálási ügy nyomravezetője. Azóta öt újabb autóbuszt festettek be a graffitisek, akiket még tettenérés esetén is nehéz megbüntetni.
Évente 2-3 millió forintos kárt okoznak a rongálók, köztük a graffitisek a Szegedi Közlekedési Társaságnak –tájékoztatta lapunkat Szabó Péter forgalmi osztályvezető. Műszak végén, éjszakára egyetlen jármű sem marad őrizetlenül: a kocsikat valamennyi vonalról beviszik a Csáky utcai remízbe, ahol egy őrző-védő szolgálat vigyáz a trolibuszok épségére. Éppen ezért a telepen ritkán próbálkoznak a graffitisek és más vandálok, akik közül többet elfogtak már az őrök. A firkálók csaknem kizárólag a forgalomban, menet közben, rejtőzködve dolgoznak, éppen ezért felelősségre vonásuk is nehéz. A büntetéshez néha még a tettenérés is kevés, mert a hivatalos eljárás szabályai szerint is bizonyítani kell, hogy valóban a meggyanúsított személy firkált.
Az autóbuszok is mind gyakrabban esnek áldozatul a graffitisek díszítőkedvének. Nyáron a szőregi végállomáson fújtak be két kocsit. A csuklós buszok oldalát szinte teljesen beborították a firkák, amelyeket viszont sikerült egy új oldószerrel eltávolítani. Minderről Fődi László, a Tisza Volán Rt. rendészeti és vagyonvédelmi önálló iroda vezetője tájékoztatott bennünket.
A szőregi buszok megrongálása után a Tisza Volán Rt. jutalmat tűzött ki a nyomravezetőnek, s a rendőrség megkezdte a nyomozást. A fölhívás megtette hatását: jelentkezett valaki, aki állítása szerint tudja, kik okoztak közel 200 ezer forintos kárt a busztársaságnak. A nyomravezető kilétét, kérésére, a tanúvédelem szabályai szerint, titokban tartja a rendőrség.
Kevéssel a szőregi buszfestés után Petőfitelepen is munkába lendültek a graffitisek: ott két járművet fújtak össze, míg nemrégiben Kiskundorozsmán három buszt dekoráltak ki. Valamennyi kocsiról lemosták már a graffitiket.
Minden utas láthatja, hogy a firkálók nemcsak kívülről, de az utastérben is örömüket lelik a monogramok, szövegek és egyéb betűjelek rajzolgatásában. Folyamatosan küzdenek ellenük, nyomukban járva az egyre jobb minőségű, és a felület eredeti festését megkímélő oldószerekkel, de –amint a rendvédelmi szakember fogalmazott –az előny sajnos a firkálóknál.
A városban tetőtől kerékig graffitikkel borított, csuklós Skoda trolit viszont nem titokban fújták össze: a kocsit a szegedi autómentes nap rendezvényeinek sorában kínálták föl a szórófejes palackok serdülő virtuózainak, hogy egyeztetett terv szerint kiélhessék rajta alkotó vágyaikat.
A szegedi trolifestés fogadtatása –amint az várható volt –vegyes: akad, aki szerint így jobban mutat a korábban kopott bordó színben szaladgáló troli, mások –az utcákat erőszakosan elborító rajzok esküdt ellenségei –úgy vélik, a tetszőlegesen egymás mellé dobált motívumok halmaza nem művészet, csupán vizuális környezetszennyezés.
Démagyarország Online, 2003. október 28.