Két évtizede újították fel utoljára a Belvárosi hidat, idén 50 milliót fordítanak a híd rekonstrukciójára. A forgalomkorlátozással nem járó munkálatok már a jövő héten elkezdődnek, a jelentősebb, félpályás útzár mellett zajló javításokat azonban várhatóan csak a nyári szünidő alatt végzik.

Az eredetileg 10 évre tervezett, jelenleg 19 éves pályaburkolat tönkrement a Belvárosi hídon a vasbeton pályalemez szigetelésével együtt. Makrai László, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója arról tájékoztatott a tavaly elkészült fővizsgálat adataira támaszkodva, hogy a híd állékonysága, statikája változatlan. Problémák azonban vannak, például a pályalemezen átszivárgó víz miatt a pályalemezen és az alatta levő acélszerkezeteken jelentős korróziós károk jelentkeztek. A hídfőkben és a támaszokon hasonló károkat okoz az egyes dilatációkon átjutó víz, ezen felül tönkrement a teljes acélszerkezet korrózióvédelme, illetve elhasználódott a járdák sóvédő bevonata.

A Belvárosi híd teljes körű felújítása milliárdos nagyságrendű összegbe kerülnek, idén 50 millió forintot biztosított a város a munkálatokra. „Kijavítjuk az aszfaltburkolatot ebben az évben, továbbá a pályalemez szigetelését a szükséges betonjavításokkal a dilatációk 3-3 méteres környezetében, ezzel megszüntetve a dilatációkon a vízátfolyásokat. Elvégezzük a szegélykövek és kőpárkányok hézagainak pótlását, a kimozdult kövek helyreigazításával. Eltávolítjuk a Roosevelt-tér felőli támfalról a lerepedt kődarabokat, majd rögzítjük a kimozdult szegélyköveket. Javítjuk továbbá a pályalemez alsó felületein a betonhibákat, míg a járda és az útszegély sóvédő bevonatát” – sorolta Makrai. Ezeken felül az újszegedi oldal Torontál tér felőli szakaszán a korlát is megújul, és kijavítják ugyanezen az oldalon feljáróhíd betonfelületeinek hibáit.

A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója arról tájékoztatta portálunkat, hogy a híd üzemeltetésére évente 4-5 millió forint áll rendelkezésükre. Ebből az összegből azonban csak a kisebb – főként a balesetveszély elhárítására irányuló – munkálatokra jut pénz, illetve például a híd lemosására, a galambriasztó rendszer üzemeltetésére, a hajózó jelzőlámpák javítására, a kötelezően előírt hídvizsgálatra. Ebbe az összegbe ezeken felül bele kell férnie a közúti balesetekkor keletkezett károk elhárításának is.

Makrai László azt is közölte, a jövő héten megkezdődnek azok a munkálatok, amelyek nem járnak forgalomtereléssel, és várhatóan kora nyáron, az iskolai szünetben végzik majd el a pályaburkolatot érintő javításokat. Erről azonban még nem született meg a döntés. Az útburkolat rekonstrukciója jár majd nagyobb felfordulással, azt ugyanis csak félpályás útlezárás mellett 2-szer 2 ütemben tudják elvégezni. Makrai hozzátette, nemcsak az autósokat érintik majd a részleges forgalomkorlátozások, ugyanis a dilatáció körüli burkolatok és a szigetelés javításakor várható részleges forgalomkorlátozás a kerékpárosokra és a gyalogosokra is vonatkozik majd, ezért a társaság a közlekedésben érintettek szíves megértését kéri.

Varga Anna, szegedma.hu

Borítókép: Fotó: Gémes Sándor / szegedma.hu