Balesetek a buszmegállóknál
Egy hete készült el a szőregi úton az a két gyalogosvédő sziget, amely a buszmegállóba igyekvők testi épségét hivatott védeni a forgalmas 43-as úton. Azóta már több baleset történt ott, csak tegnap négy. A helyi képviselő úgy véli: a sziget balesetveszélyes.
A szőregi úton, a Kavics utcánál illetve a Napfény köznél lévő buszmegállókban szállhatnak fel az utasok a Szeged illetve Szőreg felé tartó Volán-járatokra. Egy forgalomszámlálás szerint ennél a megállónál naponta 1000-1500 utas fordul meg – vagyis ennyien közlekedtek szabálytalanul, keresztül-kasul a 43-as úton. A balesetveszély miatt gyalogosvédő szigeteket alakítottak ki.
Rigó Mihály, a Magyar Közút Kht. területi főmérnöke elmondta, a városnak a társaság több javaslatot is tett. Az egyik – a mostaninál olcsóbb – egy nyomógombos jelzőlámpa lett volna, ez viszont – Rigó szerint – „hamis biztonságérzetet adhat a gyalogosoknak”. A drágább, de biztonságosabbnak látszó gyalogosvédő szigetek kialakítása mellett döntöttek. A beruházást a szegedi önkormányzattal közösen finanszírozták, a mintegy 20 millió forintból tizenkettőt a város állt.
Iványi Aurél önkormányzati képviselő elmondta: amikor az egyik sziget elkészült, a másiknak pedig már látszott a helye, a szőregiek megkeresték, hogy az út túlságosan beszűkül, a kanyarokat nem lehet bevenni. A kifogást Iványi jelezte a kht.-nak, ahol azt válaszolták: a terv megfelel a célnak és az előírásoknak.
A múlt héten a tiltakozás ellenére megtörtént a gyalogosvédő szigetek műszaki átadása. A 43-as útnak ezen a szakaszán a forgalomlassítást azóta a két gyalogosvédő sziget mellett sebességkorlátozó táblákkal igyekeznek elérni. És azóta naponta két-három autó összetörik.
Rigó Mihály szerint a műszaki átadáskor a Tisza Volán Rt. jelezte kifogását: vannak olyan buszvezetőik, akik a zebrák mellett álló kandeláberektől kellő távolságot szeretnének tartani, így viszont nem tudnak beállni a járda mellé a megállóba. Végül úgy döntöttek, néhány hónap elteltével megvizsgálják a tapasztalatokat, és ha szükséges, jövő tavasszal meghosszabbítják a buszöblöt.
A fenti kifogások miatt azonban a forgalomba helyezés nem történt meg, mondta Rigó Mihály, hangsúlyozva: a gyalogosvédő szigettel szemben nem merült fel kifogás. A helyzet meglehetősen faramuci: ha egy új útról lenne szó, akkor az azt jelentené, hogy nem engedhetik rá a forgalmat. A 43-as ezen szakaszáról viszont nem terelhetik le az autókat, kamionokat. A főmérnök azt is hozzátette: nagyon sajnálja a baleseteket, biztos azonban abban, hogy aki betartja a sebességkorlátozást, és az időjárási viszonyoknak megfelelően vezet, az gond nélkül tud áthaladni a gyalogosvédő szigetek mellett.
Kocog és kidob
Tegnap hajnalban egy Romániából érkező kamion borult fel a gyalgogosvédő szigeteknél. Portik Attila három éve vezet teherautót, a csíkszeredai cég alkalmazásában álló fiatalembernek soha nem volt eddig balesete. – Éjjel jöttem az említett szakaszon, esett a hó – mesélte a fiatalember. – A latyakos sártól nem láttam a gyalogossziget szélét, s táblát sem, ami felhívta volna rá a figyelmet. Ráfutott a kamion a szigetpadkára, az megdobta a kocsit, ami megperdült maga körül. Az irányíthatatlanná vált teherautó kiütött egy villanyoszlopot a másik oldalon, egy fának ütközött, s végül felborult. Portik Attila azt mondta: a gyalogossziget tábláját akkor találta meg, amikor kiszállt a kamionból – ezt, mint később megtudta, néhány órával korábban egy másik kamionos ütötte ki. Azt is elmondta, épp amikor kiszállt a felborult autóból, egy német rendszámú autó is egy fának ütközött ugyan ott, később egy másik kocsit is megdobott a padka. A hely nagyon veszélyes, hiszen buszra várakozók közé bármikor befuthat egy autó.
Délmagyarország Online, 2005. december 17.