Nem történt szombat óta baleset a Makai úton

Megosztja a közlekedőket a 43-as úton épített két forgalomlassító sziget. A gyalogosok szerint segítséget jelent, hogy átjussanak a túloldalra, az autósok életveszélyesnek tartják. A közútkezelő a gyorshajtókat tartja életveszélyesnek.

Fölszántották ugyan tegnapelőttre virradóra a Makai úti járdaszigetet, de több baleset szombat óta nem történt. Mint lapunkban beszámoltunk róla, a gyalogosok védelmére járdaszigeteket építettek a 43-as főúton, Újszőregnél. Nem sokkal azok elkészülte után egy romániai magyar kamionos leborult a töltésen futó útról. A vezető nem látta a szigetet, mert egy másik jármű korábban kiütötte a jelzőtáblát. Többen úgy vélték, a járdasziget életveszélyes, lapunk internetes fórumán élénk vita indult a témában.

A szigetépítés egyik kezdeményezője Szeged városa volt, mivel a környékbeliek gyakran percekig nem tudtak átkelni az úton, és ha sikerült is rést találni az autófolyamban, nagyon veszélyes volt idősek, gyermekek számára a manőver. Iványi Aurél önkormányzati képviselő szerint a gyalogosok örülnek az új megoldásnak, így könnyebben eljutnak a buszmegállókba, melyeket a forgalomszámlálás szerint naponta kétezer ember használ. A képviselő szerint azonban az egyik sziget nem olyan, mint a korábban épültek, így ez nagyobb figyelemre készteti azautósokat. Itt történtek a balesetek is a közelmúltban, ez a megoldás a kérdéses.

A közútkezelő főmérnöke, Rigó Mihály szerint épp a lakosság kezdeményezésére építették a terelőszigetet. Néhány évvel ezelőtt ezen a szakaszon egy kilencvennel száguldó autós halálra gázolt egy gyalogost. Akkor komoly lakossági tiltakozás kezdődött, hogy az utat tegyék biztonságossá. A közlekedésmérnökök egyeztettek és a terelőszigetet tartották a legbiztonságosabbnak.

Azonban nem tökéletes megoldás: ha egy kamion 50 helyett 90-nel jön, nehezen veszi be a kanyart. Rigó Mihály szerint az lenne a legjobb, ha állandóan mérnék a 43-as úton a sebességet, és a gyorshajtókat kiszűrnék. Más – ellentétes – az érdeke a távolba igyekvőnek és a járműfolyamot keresztezni akarónak.

Kompromisszum kell itt is – véli Rigó. A végleges megoldást az M43-as autóút megépülte jelentheti, ebben ugyanolyan összefogásra lenne szükség, mint az M5 érdekében – hangsúlyozta –, hiszen Szőregnél most naponta közel 17 ezer autó megy el a 43-ason.

Figyelőszolgálat

A közútkezelő útellenőrei naponta többször megnézik a sziget állapotát, még este 11-kor is megy arra „őrjárat”. Ha kitörték a táblát, pótolják. Múlt hét végén a sziget közepébe is állítottak táblákat, hogy jobban lássák a közlekedők. A belsejéből kicsapott sarat ellapátolják, a táblákat mossák. Közvetlenül előtte harminc kilométeres sebességkorlátozás érvényes. A közútkezelőnél elmondták: ugyanígy „bedarálták” eleinte a sándorfalvi, kisteleki, balástyai, vásárhelyi, mórahalmi, derekegyházi szigeteket is.

Molnár B. Imre
Délmagyarország Online, 2005. december 23.