Eddig tizenkét cég dőlhetett be. A szegedi Maros Sped Kft. holnaptól nem szállít betegeket.

Március 1-jével nem szállít több OEP-finanszírozott beteget egy szegedi betegszállító cég. A Betegszállítók Országos Egyesülete szerint mások is lesznek ezzel így a jövőben. Az egyik érdekképviseleti szövetség úgy tudja: már 12 cég ment tönkre. Az egészségügyi államtitkárság csak annyit mond: folyamatosan egyeztet a szerepelőkkel.

Csütörtöktől nem szállít több OEP által finanszírozott beteget a Maros Sped Kft., a négy szegedi betegszállító cég egyike – értesült a Délmagyarország. A vállalkozás a klinikai betegszállítást továbbra is ellátja – tudta meg az InfoRádió Terhes Zoltán ügyvezető igazgatótól.

A szegedi Semmelweis Klinikai Központ összes betegszállítási feladatát mi látjuk el nap mint nap. Ez az otthonról vizsgálatra, kórházba, szanatóriumba szállítást jelenti, vagyis ez szűnik meg – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a vállalkozás az alulfinanszírozottság miatt 7 millió forint deficitet halmozott fel, emiatt döntöttek a leépítés mellett.

Mint elmondta: három-három aktív autójuk van, ezzel látták el a kórházi betegszállítást, illetve az OEP által finanszírozottat. A felét építik most le. Az oka: 2006-os finanszírozás nem változott, gyakorlatilag 2006-os árakat fizetik most is nekik.

Bíró Ferenc, a Betegszállítók Országos Egyesülete elnöke biztos abban, hogy lesznek még vállalkozások, amelyek hasonló sorsa jutnak. Két-három autós cégek voltak amelyek az elmúlt időszakban kiestek, és ilyenből van még 30-40. Vannak, akik mondták, hogy 2 hónapig bírják még; vannak, akikről tudjuk, hogy az átadásról tárgyalnak – mondta az elnök.

A Magyar Kórházak- és Rendelőintézetek Szövetsége úgy tudja: 12 vállalkozás már tönkre is ment. Az InfoRádiónak Balaton Péter titkár azt mondta: oda jutottak a cégek, hogy a számláikat nem tudják kifizetni és az amortizációra szánt pénzeken üzemanyagot vásárolnak. Az autók átlagos futásteljesítménye eléri a 400 ezer kilométert. Eddig már 12 cég tönkrement. Úgy tűnik a jelenlegi finanszírozási körülmények között minthogyha a kivéreztetésükre törekednének – véli Balaton Péter.

Bíró Ferenc elmondta: egy jogszabálymódosítással segíteni lehetne több vállalkozáson, például bizonyos szállítások korlátozásával.

Nagyon sok szociális indíttatású szállítás van – magyarázta. Például az illetőnek nincs pénze arra, hogy beutazzon, vagy nincs olyan közlekedési eszköz, amivel időre be tudna érni az ellátóhelyre. Az orvos ilyenkor hív hozzájuk egy betegszállítót. A rendszerben legalább 15 százalékot tesz ki az ilyen szállítás. Ha ezeket megtisztítanák vagy szigorúbb ellenőrzéssel, vagy kiadnák, hogy ezen az alapon nem rendelhető betegszállítás, és ezt jogszabályilag is rendeznék, akkor lehet, hogy még ez a kevés finanszírozás is elég lenne.

A Maros Sped szállította a betegeket Szőregről, Deszkről, Hódmezővásárhely egy részéről, Algyőről, Újszentivánról, Tiszaszigetről, illetve Szeged területének negyedéről. Ezt a területet a másik három vállalkozásnak kellene átvennie. Bíró Ferenc szkeptikus, hogy ez sikerülhet-e.

Mint mondta, minden betegszállító szervezetnek kell tartalékautókat tartania. A három szervezet beadja egy-egy tartalékautóját, és azzal pótolja a Maros Spedet. Igenám, de mi van akkor, ha közben kiesik a saját autójuk – érzékelteti a problémát.

Terhes Zoltán szerint viszont muszáj átvenniük. A technikai felszereltségük megvan hozzá, bár megfelelő számú személyzettel még nem rendelkeznek. A vállalkozási szerződésben minden cégnek kötelezettséget kellett vállalnia, hogy ilyen esetekben helytállnak, amíg az ÁNTSZ ki nem adja a területet egy másik szolgáltatónak – hangsúlyozta. Az ügyvezető szerint lesz másik szolgáltató, aki a jelen körülmények között is jelentkezne a feladatra, csak kérdés, hogy mikor. “Tudomásom szerint, most még nincs új jelentkező erre a munkára” – fűzte hozzá.

Az InfoRádió megkereste az egészségügyi államtitkárságot is. Ott azt a választ kaptuk, hogy folyamatosan egyeztetnek a betegszállítókkal. Felhívták továbbá a figyelmet két korábbi közleményükre, melyek szerint az érdekeltek tavaly áprilisban 200 millió forintot, decemberben pedig – a mentőkkel közösen – félmilliárdos plusz támogatást kaptak a megemelkedett üzemanyagárak kompenzálására.

InfoRádió / napi.hu