Harmincegy közlekedési nagyprojektet sorol fel a Magyar Közlöny a 2014-2020-as uniós ciklusra, köztük a déli Tisza-hidat is, melynek építése megfelelő előkészítés és pozitív elbírálás esetén is csak 2017-ben kezdődhet el a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős államtitkárságának tájékoztatása szerint.
A 75 millió euró feletti közlekedési nagyprojektek, vagyis a gigaberuházások sora kormányhatározatban jelent meg a Magyar Közlönyben november végén, s ez több Csongrád megyei fejlesztési elképzelést is tartalmaz. A közúti projektlistán szerepel a hódmezővásárhelyi kétszer egysávos elkerülő út, a Szeged-Hódmezővásárhely közti tram-train rendszer kiépítése, a Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása, valamint – ahogy hivatalosan nevezik a projektet – a „Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztés részeként vegyes forgalmú Tisza-híd építése” is.
2019-re elkészülhet a Tisza-híd?
A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős államtitkárságának tájékoztatása szerint a Tisza-hídról a szegedi önkormányzat készített tanulmányokat, ezek azonban még nem véglegesek, így a projekt bekerülési költségei nem tudott információkat adni az államtitkárság. Még hátravan egy környezetvédelmi tanulmányt elkészítése is, ami a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. feladata. Amennyiben minden előkészítő munkafolyamat határidőre elkészül, és támogatást is nyer a projekt, akkor legoptimálisabb esetben 2017 és 2019 között épülhet meg a híd.
A Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train esetében a vásárhelyi önkormányzat készíti elő a projektet, s az államtitkárság tudomása szerint a tanulmányterv és a részletes megvalósíthatósági tanulmány már elkészült, az engedélyezési eljárás azonban még hátravan. A 17,8 milliárdos összköltségvetésű beruházás a kormány pozitív döntése esetén leghamarabb 2016-ben kezdődhet, és mintegy két évig fog tartani a kivitelezése. A tram-train építéséről még 2011 márciusában írt alá együttműködési megállapodást Botka László polgármester és Hódmezővásárhely akkori első embere, jelenleg a Miniszterelnökséget vezető Lázár János. Akkor a projekt tervezési munkálatait 164,5 millió forintból kezdték el a megállapodás értelmében.
Jelentősen lassíthatja a projekteket az uniós jóváhagyás
A Csongrád megyei projekttervek közül a legelőkészítettebb a vásárhelyi elkerülő út, annak kapcsán már az építési közbeszerzési eljárás zajlik – tájékoztatott a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős államtitkársága. Kérdésünkre elmondták, hogy a MÁV már elkészítette az előzetes megvalósíthatósági tanulmányt a Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása elnevezésű projekt kapcsán, jelenleg a részletes megvalósíthatósági tanulmány kidolgozása zajlik. A költségeket előzetesen 28 milliárdra becsülik, ami a nagyprojekti értékhatár, így kötelező az európai uniós jóváhagyása a tervezett fejlesztésnek. Érdemes tudni, hogy egy uniós nagyprojekt előkészítése fél vagy akár egy évvel is hosszabb ideig tart az átlagosnál, így a szakemberek úgy kalkulálnak, hogy megfelelő előkészítés esetén sem lehet megkezdeni a projektet 2016 előtt.
A Magyar Közlönyben megjelent 1696/2014. (XI. 26.) kormányhatározatban is olvasható, hogy a nemzeti fejlesztési és a nemzetgazdasági miniszterek feladata, hogy gondoskodjanak a beruházások 2020-ig történő előkészítéséről és megvalósításáról, továbbá, hogy biztosítsák az azokhoz szükség uniós és hazai kereteket. A projektek listáját az Európai Bizottságnak küldi ki a magyar kormány, vagyis a végső jóváhagyást Brüsszeltől várjuk. Azt is tartalmazza a kormányhatározat, hogy az Integrált Közlekedési Fejlesztési Operatív Programban (IKOP) felsorolt, de előkészítési forrással nem rendelkező projektek esetében a központi költségvetésből biztosítsanak forrásokat, 2015 és 2018 között 15-15 milliárd forintot.
Varga Anna, szegedma.hu
Borítókép: Fotó: Gémes Sándor / szegedma.hu