Tiszítómű is épül: Szeged szennyvize nem a talajvizet és a Tiszát teszi majd tönkre
Szeged életét fölforgató, de környezetünk, és főleg a Tisza számára létfontosságú beruházás kezdődött el. A szennyvizet három év múlva a város és környékének teljes területéről elvezetik és biológiailag tisztítják. A csatornázás közel kilencmilliárd forintba kerül, ennek nagyobb részét uniós és kormányzati forrásból biztosítják.
Folytatódik az elmúlt év őszén megkezdett szegedi szennyvízcsatornahálózat-fejlesztés. Március közepén a munkagépek Baktó, Kiskundorozsma, Újszeged, Marostő, Szőreg, Alsóváros, Gyálarét és Új-Petőfi telep, Kecskés utcáin kezdték el az árokásást, vagy a munkák előkészítését. Összesen huszonnégy helyszínen dolgoznak egyszerre a városban az építőmunkások. Később még több csapat veszi föl a munkát, és egyszerre harminchat brigád is dolgozik majd.
Alsóvároson jó fél tucat utcát túrtak föl rögtön a tavaszi hosszú hétvége után az építők. A Pálfy, a Tompa Mihály, a Homok és a Rábéi utcában igyekeztek minél kevesebb gondot okozni az árkokat ásó építők. De dolgoznak a környéken a Horgosi úton, a Majdáni soroné s a temető mellett, az Alsónyomás soron is. A lakókat csak az vigasztalja, hogy az utat is megcsinálják később.
Biciklizni tilos
Anna néni a megváltoztathatatlanba beletörődve kerülgeti a boltig útjába eső árkokat. Igaz, különösebb akadály a járdán nincs, az utca közepén ásnak több helyen. Azt mondja, a nagy gépek ijesztik meg, remeg a ház, az ablak, ahogy elmennek a ház előtt. Nagyon fél attól, hogy ahogy haladnak munkák, földúlják a kerteket, a járdákat is fölszedik. Azt érti, hogy szükség van a csatornára, csak a nyugalmát félti. Az unokáknak most mindenestre megtiltotta, hogy a környéken biciklizzenek, nehogy beleessenek egy árokba.
Az építők is elismerik: a beruházás jelenleg is zajló elsőü teme, azaz a szennyvízcsatorna-építés és -bővítés igényli leginkább a lakosság türelmét és közreműködését. Ennek elengedhetetlen feltétele a széleskörű tájékoztatás. Az egész beruházás kommunikációs feladatait a Mmd Communicationsé s a CSEMETE egyesület konzorciuma végzi. Az egyesület információs központjában, Arany János utcában fogadjáka lakók észrevételeit, kérdéseit.
Hat méter naponta
– Ahol hosszabb ideig ellehetetlenül a közlekedés, a polgármesteri hivatal és a kivitelező egyeztet az ingatlantulajdonosokkal– mondta Molnár László. A polgármesteri hivatal városüzemeltetési irodavezetője nem tagadta: egyes helyeken komolyabb fennakadást okoz a beruházás, főleg, ahol nagy az átmenő forgalom, de igyekezni fognak a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozni a lakóknak. Példaként említette a Bakay Nándor utca esetét. Ott négy méter mélyen, az utca közepén fog haladni a csatorna. Naponta legjobb esetben is csak hat métert tudnak haladni az építők, a szakaszos útlezárás tehát meglehetősen hosszú ideig tart majd. Egyes helyeken, például az említett Bakay utcában is, a tömegközlekedés is módosított útvonalon zajlik majd forgalomtechnikai tervek szerint – mondta az irodavezető.
A nagy munkát az Európai Unió ISPA alapja is támogatja. A három évig tartó beruházás most folyó első részében Szeged város csatornázását végzik el. Ez a munkafolyamat 2006. szeptember 19-én fejeződik be a tervek szerint.
A szlovák határig érne
Szeged teljes csatornahálózata kiépül. Ez azt jelenti, hogyközel 11 ezer ingatlant kötnek a hálózatra. Az újonnan épített szennyvízelvezető hálózat hossza a bekötésekkel együtt 253 kilométeres lesz. Ha ezt kiegyenesítenénk, Szegedtől majdnem elérne a szlovák határig. Négy Szeged környéki település csatornázása is része a programnak, ami további 108 kilométernyi csatorna megépítését jelenti. Második szakaszban kiépül a város és a négy szomszédos település szennyvizeit biológiailag is tisztító telep. A fejlesztés és bővítés első ütemének kivitelezője a Culvert 2003 konzorcium, melynek vezető cége a Hídépítő Rt. A cég azonban számos alvállalkozóval dolgozik.
Március 10-én önkormányzati képviselői fórumot tartottak a beruházás felelős szakértői. Az eseményen részt vett Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának megbízásából a munkálatokért felelős mérnök, Novák Gyula, a Hídépítő Rt. képviseletében Csepregi András, valamint az Mmd-CSEMETE konzorcium, mint a projekt kommunikációs központja részéről Bojtos Ferenc és Kertész Péter. Az önkormányzati képviselők itt ismerkedhettek meg a körzetüket érintő munkálatok terveivel.
Fennakadás lehet
Mivel a lakossági tájékoztatás szempontjából kiemelten fontos szerep hárul az önkormányzati képviselőkre, így a szervezők két-három havonta megrendezik ezt a fórumot. Egyúttal visszajelzéseket gyűjtenek az önkormányzati képviselők tapasztalatairól, az esetleges lakossági kérdésekről, panaszokról.
Ezen a megbeszélésen a beruházásért felelős szakértők sem titkolták, hogy az első ütemben az építési és bővítési munkálatok néhol okozhatnak komolyabb fennakadásokat, forgalmi változásokat. Az egyes területeken változó ideig folynak majd a munkálatok, amit az útburkolat helyreállítása legfeljebb hat hónappal később követ. Hamarosan többet tudhatunk a részletekről. Most a terveket véglegesítik, utána a lakosság elé tárják a pontos ütemezést. A beruházás felelősei sajtótájékoztató keretében számolnak be a beruházás első fázisának tervezett végleges kivitelezési ütemtervéről, valamint a várható fejleményekről. A lakókat pedig közvetlenül, szórólapon is értesítik. Az érintett utcákban pedig információs táblákat is fölállítanak.