A vasút veszteséges, ennek ellenére nem szűnnek meg a szárnyvonalak. Többek között ezek derültek ki a MÁV Rt. Szegedi Területi Igazgatóságán tegnap tartott évértékelésen.

Szabó Gyula, a MÁV Rt. Szegedi Területi Igazgatóságának igazgatója tegnap értékelte a 2002-es évet: a társaságnak tavaly 206 milliárd forint volt a bevétele, a kiadása 243 milliárd, vesztesége 37 milliárd forint.

Az igazgatóság területén 3,6 milliárd forintot fordítottak különféle fejlesztésekre, főleg a sínhálózatot újították fel. A régió vasúti igazgatóságát 91 millió forintos lopási, illetve rongálási kár érte. Tavaly 21 öngyilkosság történt a vasúton, emellett 606 baleset, ebből 25 volt halálos, 32 járt személyi sérüléssel, a többinél csak anyagi kár keletkezett.

A tavalyi év értékelése mellett még szóba kerültek a meghibásodott Bz-motorkocsik, valamint a szárnyvonalak esetleges megszűntetése. A szegedi igazgatóság területén 54 Bz húzza a szerelvényeket. A sorozatos tengelyhibák miatt ezeket is megvizsgálták. Közülük mindössze 19-et találtak biztonságosnak, a többit kivonták a forgalomból. Elsőként a Szeged és Békéscsaba között közlekedő interpicik kocsijait javították ki, így ezen a vonalon már visszaállt a közlekedési rend. Az Újszeged és Mezőhegyes, valamint a Szolnok és Makó vonalon még vonatpótló buszok szállítják az utasokat a legtöbb szerelvény helyett.

Többen attól tartanak, hogy megszűnnek a vasúti szárnyvonalak. Csongrád megyében a Makó-Mezőhegyes vonalon jelenleg szünetel a közlekedés, de ezt a Bz-k kiesése okozza. A másik szárnyvonal Csongrádot és Szentest érinti. A kilencvenes évek közepe óta hangoztatják, hogy nem gazdaságosak, ezért le kell építeni a szárnyvonalakat. Egyelőre ezt nem tervezik, sőt az idén vagy legkésőbb jövőre kialakítanák az úgynevezett regionális vasutat. Ez a helyi érdekű vasútnak felelne meg. A szegedi igazgatóság területén a vésztői vonalon indulhatna meg elsőként a regionális vasút.

Délmagyarország, 2003. február 20.