Február 3-a óta annyi hó esett Szegeden útjaira, amennyiből 111 focipályát egy méter vastagon lehetne beborítani. A teljes hóeltakarítás több száz millió forintba kerülne.
A megfagyott hó hangosan karistolta Suzukink alját, miközben a Mars tér mögötti Csemegi utcára kanyarodtunk. Az átlagautók 15–17 centis hasmagassága kevés a mellékutcában összegyűlt hó leküzdéséhez. Hétfő óta nem havazik, mégis sok helyen síparadicsomra hajaz a táj. A gyalogosokat is próbára teszi a hóhelyzet: a Károlyi utcai élelmiszerüzlet oldalában vastagon megmaradt a fehér lepel, a zebrákon sem egyszerű átjutni. Az időjárás az elmúlt napokhoz képest kedvezőbb, mégis sokaknak úgy tűnik, senki sem takarít. Mire vár a hókotró?
– A járműveink mozgását GPS rögzíti, az adatok visszakereshetők. Február 3-án reggel 5 centiméter alatti hóvastagságnál megkezdtük a kiállást. Azóta folyamatosan dolgozunk – mondta Makrai László. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette: a közgyűlési rendeletben foglaltak szerint 20 centiméter hó fölött nincs 24 órás időkorlát az eltakarításra, mert az ilyen helyzetet rendkívülinek tekinti. Ráadásul technológiailag és pénzügyileg lehetetlen a kivitelezés. Összeszámoltuk: Szeged több száz utcájából mindössze 95-ben határidős a hókotrás.
– 1400 utcát, 520 buszmegállót és több mint 2 millió négyzetméter útfelületet kezelünk. Számításaink szerint a lehullott 37 centiméternyi hó 777 ezer köbméternyi fehér leplet jelent, amely elég lenne 111 focipálya egy méter vastag befedésére. A rakpartra két éjjel 10 útszakaszról 23 géppel lehordott 12 ezer köbméter hó költsége 6 millió forint volt. Ha a teljes hómennyiséget elvinnénk, az 389 millió forintba kerülne – hangsúlyozta a cégvezető, hozzátéve, hogy a rakpart már betelt, és csak éjjel lehetne dolgozni, hónapokig.
Megtudtuk, hogy az elmúlt 5 napban 46 millió forintba került a hókotrás: 90–104 fő kézi munkaerővel, sofőrök, diszpécserek 2 műszakban, külső vállalkozók megfeszítve dolgoztak a most látható eredményért. Február 3-a óta 4545 kilométert futottak a környezetgazdák gépei, és 980 kilométert az alvállalkozók munkagépei. – A lakóutakon, ahol parkolók, illetve kocsibejárók vannak, nincs hová deponálni a havat. Nappal dugót okozunk, este betemetjük a parkoló autókat. Ekkora mennyiségű hónál a kotrás helyigényes, számos utca erre alkalmatlan. Keddre – a havazást végét követő napra – a gyűjtő- és tömegközlekedést biztosító utakat járhatóvá tettük. Szerdától pedig megkezdtük a lakótelepi és városrészi utak tisztítását – mondta Makrai László.
Kiemelte, az I–III. útkategóriában felsorolt 95 utcán kívül csak „a személygépkocsival történő járhatóságot” kell biztosítani – a kukásautók már minden utcát lejártak. Emlékeztetett: a város 6 éve állandó összeggel, 26 millió forinttal támogatja a hóeltakarítást, az eddigi 5 nap munkája 46 millióba került, ami a környezetgazdálkodási cég büdzséjét terheli.
Segesvári Csaba, delmagyar.hu