Útfelújítás, új Tisza-híd, a tömegközlekedés fejlesztése – ettől lenne csendesebb Szeged a frissen elkészült stratégiai zajtérkép szerint.
Úthálózat-fejlesztés, zajvédő fal, új Tisza-híd, forgalomcsillapítás – ez szerepel a város frissen elkészült stratégiai zajtérképében. Az uniós projekt csütörtöki zárórendezvényén Nagy Sándor alpolgármester elmondta, a megvalósítás „csupán” pénzkérdés, az útfelújításoknál előresorolják a zajosabb utcákat. – A közlekedési típusú zajjal kell foglalkoznunk, az elmúlt évek beruházásai is erre a területre fókuszáltak – közölte az alpolgármester. Emlékeztetett, a várost elkerülő autópályák, a 20-as és a 30-as övezetek, a felújított villamospálya, a trolihálózat fejlesztése mind a csendesebb közlekedést célozza.
Hol a legnagyobb a zaj? A tanulmány szerint a Szőregi, a Dózsa György úton, a Híd utcán. A teljes Tisza Lajos körúton határérték feletti a zajterhelés, de szenvednek az Attila utcában és a Mars tér környékén élők is. Nem éppen csendes a nagy- és kiskörutak környéke, a Szentháromság utca. A felmérést készítő Vibrocomp Kft. javaslata szerint első lépésben az utak felújításával lehetne a környezeti terhelést csökkenteni. Megírtuk: egy burkolatcsere 5 decibellel csökkenti a zajt, ami többet jelent, mintha feleződne a forgalom. Utóbbi is jelentős változás lenne, de csak 3 decibelt jelent. – Újabb elkerülő utakkal a forgalom is csökken, ezt követheti a tömegközlekedés finomhangolása – jegyezte meg Silló Szabolcs, a Vibrocomp Kft. projektvezetője.
A zajtérkép intézkedési tervet is tartalmaz. E szerint az útfelújításon túl csillapítani kell a Belváros forgalmát: P+R parkolók építésével, a tömegközlekedés javításával. A tranzitforgalom az új Tisza-híd megépülésével csökkenne. A tervek szerint 10 milliárd forint kellene a trolivonalak fejlesztésére, 2,3 milliárd a 4 villamos átépítésére, 5 milliárd a Dorozsmai úti vasúti felüljáró kivitelezésére. Egymilliárdot szánnak a kerékpárút-fejlesztésre. A 18 milliárdos projekt életképessége elsősorban az új uniós forrásoktól függ.
Segesvári Csaba, delmagyar.hu
Borítókép: Nagy Sándor. Fotó: delmagyar.hu