Óvodánk nevelőközössége ezzel a címmel nyújtott be pályázatot május hónapban, a Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata által kiírt, a Kulturális támogatási keret felosztását célzó felhívására.

A pályázat elnyerte az elbíráló bizottság tetszését, a Közgyűlés jóváhagyásával, a tervezet program összköltségét 50% mértékben támogatja. A fennmaradó részt a Magyar Utcai Óvodáért Alapítvány bevételéből és a szülői közösség támogatásából fogjuk fedezni.

Zöld Óvodánk helyi nevelési gyakorlatának célja – többek között-, a szülőföldhöz való pozitív érzelmi viszony kialakítása, a tájegységségünkre jellemző hungarikumok bemutatása.

Vizuális tehetséggondozás keretében a gyermekek eddig is:

  • folyamatosan megfigyelték az évszakok szépségeit, hangulatát,
  • a település jellemző épületeit, állatait, növényeit,
  • részt vettek a dúsító programként szervezett kiállítás látogatásokon,
  • különböző képzőművészeti technikák alkalmazását sajátították el,
  • találkozhattak méhésszel, fazekassal, tojásfestővel, megismerkedtek munkájukkal, alkotó speciális munkaeszközeikkel és ki is próbálhatták alkotó tevékenységüket.

Jelenlegi pályázatunk megvalósítása során megismerkedhetnek a Móra Ferenc Múzeum épületével, kiállító tereivel, a múzeumban dolgozó felnőttek, szakemberek munkájával, a néprajzi vonatkozású állandó kiállítás anyagával, régi mesterségekkel.

A múzeumpedagógiai foglalkozásokat, az aktuális témához kapcsolódó óvodai tevékenységek előkészítik, illetve feldolgozzák a látottakat. A komplexitásra törekedve, a témához illő dalokkal, mesékkel és versekkel ismertetjük meg a gyermekeket, kutatást végzünk a helyi könyvtárban, képeket gyűjtünk, rövid ismeretterjesztő filmeket tekintünk meg.

A programsorozat tervezett témái és azok tervezett sorrendje:

1. Múzeumi barangoló óvodásoknak

A foglalkozás során megismerkedhetnek a múzeum fogalmával, a gyűjtemények típusaival, a néprajzi látványtárral.

2. Hogyan dolgozik a restaurátor?

Bepillantást nyerhetünk a restaurátor műhelyek rejtett zugaiba és nyomon kísérhetjük egy-egy tárgy kalandos útját. Izgalmas felfedezést tehetünk a múlt nyomában a tárgyakon keresztül, megnézhetjük, hogy milyen anyagokkal és eszközökkel dolgozik a restaurátor.

3. „Halász, pákász, madarász…” – A szegedi vízi élet népi hagyományai

Megtudjuk mivel foglalkozott a pákász, a csíkász, a madarász. Milyen halfogó eszközöket használt a halász? Mi mindent készítettek nádból, gyékényből, fűzfavesszőből? Hol volt a szegedi halpiac? Miből és hogyan készült a híres szegedi halpaprikás?

4. „Kolomp, béklyó, palóka”- Pásztorélet, állattartás a szegedi nagytájon

Hogyan éltek a pásztorok? Mit őrzött a csikós, a gulyás, a juhász és a kondás? Milyen állattal kapcsolatos szólásaink vannak? Hány gyerek fér el egy suba alatt? E kérdésekre adott válaszok segítségével ismerjük meg a szegedi nagytáj állattartását.

5. Miről híres Szeged? – Fűszerpaprika termesztés

A látogatás során eldönthetjük, hogy dísznövény, fűszernövény vagy gyógynövény a paprika? Kitaláljuk mi a törökbors, pogánybors vagy „pap-ríkató”.

6. Miről híres Szeged? – Papucskészítő munkája, eszközei

Látogatás a papucskészítő műhelybe, megtudjuk miért nincs párja a szegedi papucsnak.

7. Jeles napok, ünnepi szokások

Karácsonyhoz közeledve megismerjük az adott ünnepkör hagyományait, szokásvilágát. Kézműves foglalkozás keretén belül gyertyát készítünk.

Magyar Utcai Óvoda munkatársai