A hónap egyik témája a folyami halászat volt. A múzeumi foglalkozást megelőzte az óvodapedagógusok által szervezett tevékenységek sokasága.

A Holt Maros partján állva megfigyeltük, és beszélgettünk a vízpart élővilágáról. Szó volt arról is, hogy miként készülnek a vízben élő állatok, halak a télre.

Másnap a folyami halakkal kezdtünk ismerkedni. A helyi zöldségesnél kapható élő pontyokat csodáltuk meg. Közvetlenül megfigyeltük a halak testrészeit, megismerték azok neveit. Molnár Emese, ifjúsági horgász világbajnok anyukánk, növényevő és ragadozó halakat ábrázoló plakátokkal és horgászbemutatóval kedveskedett, melyet ezúton is köszönünk!

A téma második hetében a halfogás különféle módjaival ismerkedtek meg. Kiállítás keretében gyűjtögettük a horgászfelszereléseket. 1950-ből származó felvételt néztünk, a szigonyos, a vetőhálós, a rekesztőhálós halfogásról, a ladikkal való közlekedésről, a háló partra húzásáról, a halászok csapatmunkájáról. Egy másik víz alatti felvétel pedig azt örökítette meg, hogy hogyan kapják be a csalit a sügérek. Tervezett tevékenységeink kiválóan fejlesztették a gyermekek szókincsét, téri tájékozódását, irányismeretét, finommozgását, szem-kéz koordinációját.

A múzeumban Kinga néni már ismerősként fogadta a kis csapatot és elvezetett bennünket a halászati kiállításhoz. Itt mesélt nekünk a kiállított tárgyakról, képekről és mondott érdekes történeteket, de tette mindezt a gyerekek aktív bevonásával. Sokféle hálót láthattunk: pöndölyhálót, mely a női ruhadarab formájáról kapta a nevét, rekesztő hálót, merítő hálót, varsát és a gyerekek kedvencévé vált „töszi–vöszit”, azaz a tapogató hálót. Megtekintettük a hajókészítés eszközeit, a hajóács szerszámait, a szigonyt, a tutajt és a bőgőhajó makettjét is. Miután mi is ízelítőt adtunk az óvodában tanult versekből, a kézműves terembe mentünk, ahol színes kartonból és papírokból, olló és ragasztó segítségével vidám mozaik halakat készítettünk.

Fotó: Magyar utcai Óvoda

Ezt követően az óvodában tovább folytattuk a megkezdett munkát. Borbély Niki anyukája hálót készített, amelybe a múzeumba elkészült halaink kerültek. Alkotni kevésbé szerető fiainkat izgalomba hozta, aktivitásra késztette a meghirdetett halászverseny, ahol a barkácsolt halakat az általuk „szőtt” hálóba gyűjtögették. Vágtak, színeztek és ragasztottak harcsát, csukát, pontyot, keszeget. A verseny eredményhirdetéssel zárult, a győztesek jelképesen átvehették anyukánk világbajnoki halas trófeáját.

A múzeumpedagógiai foglalkozásokról szóló fényképes beszámolóinkat 2014. december 19-én 16.00 órától láthatják, hallhatják a Tömörkény István Művelődési Házban, melyre minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Áldott, békés karácsonyi ünnepeket kíván a Magyar Utcai Óvoda alkalmazotti közössége!