Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a köznevelésben 2021. április 19-23. között hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet, amelynek célja, a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése iskolai keretek között. A Témahét fővédnöke Áder János köztársasági elnök, kiemelt támogatója a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány és az Emberi Erőforrások Minisztériuma, szervezője a PontVelem Nonprofit Kft.

A 2020/2021-es tanév kiemelt témái az erdő mint ökoszisztéma, a zöld gazdaság és a fenntartható közösségek. E témák köré épülnek óravázlatok és mintaprojektek, valamint online előadások segítik a gyerekek meglévő ismereteinek kibővítését – külön korosztályoknak való megjelöléssel. A témák elmélyítésére hazai és nemzetközi kísérő programok – többek között a Jane Goodall Intézet programja – valamint versenyek és pályázatok kerülnek meghirdetésre.

A SZTEJKI Kossuth Lajos Általános Iskola évek óta aktívan részt vesz ezekben a programokban, hiszen öko-iskolaként igen fontosnak tartjuk tanulóink e témában való kellő jártasságát. E program keretében megvalósuló ZöldOkos Kupa máris sikereket hozott számunkra: 8.a osztályos tanulóink (Guth Noémi, Bencsik-Rezmány Zsófi és Mari Rebeka) 1. helyezést elérve jutottak be a regionális középdöntőbe, a felkészítő pedagógus: Kálmánné Fodor Zsuzsanna volt.

A hetedik osztályosok egyrészt a fenntartható közlekedésről néznek tájékoztató kisfilmet a hét során, másrészt a „Szárazelemek és akkumulátorok újrahasznosítása” című témakörben is jártasságot szereznek pedagógusaink segítségével. A „Hová viszed az energiát?” kvízjáték nagy sikert aratott tanulóink körében.

Hatodikosaink angol órán a közeledő Föld napja (április 22.) kapcsán beszélgettek az egyre súlyosbodó környezet- és természetvédelmi problémákról, érintve a fenntarthatósági témahét egyik fontos témakörét (az erdő, mint ökoszisztéma) is.

A harmadik osztályos gyerekek öko-szakkör keretében gyógynövényekről, valamint azok jótékony hatásairól tanultak, majd csodálatos rajzokban mutatták meg az újonnan megszerzett ismereteiket.

A negyedikes tanulók napközi foglalkozás keretében felkeresnek – sajnos jelen egészségügyi helyzetben csak a képzeletük segítségével – egy erdei környezetet: meghallgatják az erdő hangját, megismernek néhány hazai állatfajt, közben megtanulják, mi mindent kapunk az erdőtől. Szembesülhetnek azon ténnyel, hogy milyen következményei vannak a tarvágásnak, az erdők eltűnésének.
Az egyik leginkább környezetkárosító iparág a textilipar, hiszen az ipari előállítás során felhasznált vegyszerek nagymértékű szennyezést jelentenek a környezetre. A témahét idei programjában ezért is kapott kiemelt szerepet az „öko-divat”. Online előadás keretében tájékozódhatnak tanulóink a „slow fashion, ill. fast fashion” mozgalomról – ezáltal megérthetik: felelősséget kell vállalunk a környezetünk megóvásáért a divatban tett választásainkon keresztül is. Felgyorsult világunkban nagy mennyiségben keletkezik hulladék, melynek elhelyezése egyre nagyobb problémát okoz Földünkön.

Tanulóinkat arra ösztönözzük, hogy próbálják meg más szemmel látni a hulladékot: ők maguk is részt vehetnek egy kreatív újrafelhasználásban. Pályázatot írtunk ki, melyben a gyerekek ruhát, vagy ékszert tervezhetnek a hét során olyan anyagok felhasználásával, melyek a kukákba kerülnének: a tojástartó, a PET-palack, vagy épp néhány műanyag szívószál alkotja majd a kellően futurisztikus (és környezetvédelmi szempontból „zöld”) viseletet.

A hét folyamán számtalan izgalmas online előadás és iskolai tanóra mutatja meg a tanulóinknak: a fenntarthatóság a jövő záloga. A jelen generációinak úgy kell élnie, hogy a jövő generációk számára is meglegyenek az élet alapvető feltételei.

„A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely megfelel a jelen igényeinek anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékeinek a saját szükségleteik kielégítésére és életstílusuk megválasztására való képességét.” (Brundtland jelentés, 1987)

Dr. Gellén Balázsné, szervező pedagógus
Szőregi Regélő, 2021. május