2008-ig volt iskolakertje intézményünknek, a technika órák keretében művelték a tanulók a területet. 2009 óta ez a telephely már nem tartozik iskolánkhoz. 2010/2011 tanév óta ÖKOISKOLA vagyunk 2016 évben kaptuk meg az örökös ÖKOISKOLA címet. Az Országos Iskolakert-fejlesztési program Iskolakert Alapozó Alprogram 2019 pályázati lehetőség nyitotta meg az utat számunkra, hogy újra legyen iskolakertünk. I. Kezdő1 kategóriában nyújtottuk be pályázatunkat.

A Szőregi Kossuth Lajos Általános Iskola iskolakertje az iskola melletti gyepes területen került kialakításra. A pályázat sikerességéről kapott hír után a szülők segítségével 90 bokorrózsa tövet ültettünk el a járda melletti területre. A rózsatöveket Godzsák Zoltánné Rózsahölgytől kaptuk. Ez nem véletlen hisz a Szőregi rózsatő Hungaricum. Köszönjük neki a sok segítséget, folyamatos támogatást. A rózsák sövényként határolják el a kertet az utcától. Ezzel is szeretnénk hozzájárulni a településrész rendezettségéhez és virágosításához.

A rendelkezésre álló területen 6 db 1,5 m x 5 m-es ágyást alakítottunk ki. A nyolcadikos fiúkkal kiástuk az ágyások keretét. Komposztot és az ideszállított földet kevertünk hozzá. Az ÖKO szakkörön a lányokkal beültettük eperrel az elkészült területet. Az eper sorok közé hagymát duggatunk. (Az eper ültetéséhez késő van, de megtapasztaljuk, hogy mi lesz az eredmény.) A rózsatövek körül jól fejlődnek a gyomok már kétszer kitisztították a gyerekek technika órán. A gyomokat a felállított komposztálóba hordtuk. Egy ágyás köré nem jut szegélykő, ide egy apró rózsafajt ültetünk határolóként. Ez az ágyás lesz a rózsatermesztést mintázó terület most néhány vadrózsatő kerül bele. Ősszel tanuljuk a rózsaszemzést rajtuk. Levendulát is ültetünk ebbe az ágyásba.

2019. 04. 30-án érkeztek meg az eszközök és a magcsomag. A jó minőségű, sokféle szerszámot használjuk. A dughagymák a talajban vannak a magok egy része is nem sokára a helyére kerül. Április elején járt nálunk Izolda és a biokertész tanácsadó sok jó ötletet kaptunk. Őszre málnatöveket ültetünk az épülethez közeli oldalra. Mogyoró kerül a pihenőhely határára. Az iskolakert az életünk része lett. A negyedikes ÖKO szakkörösöktől a nyolcadikosokig mindenki segített már az alakításában. A kert névadását és logótervezését a következő tanévre halasztjuk. Kerekes Pálné munkatársnőm, már tervezi, hogyan alakítja a technika tanmenetet és az órarendet, hogy a kertművelés ismét a része legyen. Őszre már a környezetismeret és természetismeret tantárgyak tanítása során is tudunk a kertben szemléltetni.

A fenntarthatóságra nevelésre remek lehetőségeket nyújt a kert. A komposztálás, vegyszer mentesség, talajvédelem, ökológiai szemlélet, a tudatos vásárlás, a helyi termények. A tanulók többsége örömmel tevékenykedik. A képességfejlesztés, pályaorientáció, munkára nevelés hasznos és új színtere a kert. A rózsatermesztés hagyományának megőrzése is a célunk.

Nagyon pozitív, segítőkész a szülők hozzáállása a kert létrejöttéhez. A rózsaültetésre is sokan eljöttek, felajánlásokat kapunk, számíthatunk a szülőkre. Szinte pillanatok alatt kész lettünk az ültetéssel, hisz sok szorgos kéz ásta a gödröket, ültette, locsolta a töveket. A kollégák is támogatják, és fokozatosan beépül az életünkbe a kert. Bízom benne, hogy ha kész lesz a pihenő része is kedvelt helye lesz a közösségnek.

Terveink között szerepel még egy rózsafuttató kapu felállítása. Vetésforgó megvalósítása. Zsebkert mindenkinek. Raklap bútorokból egy pihenő, rész kialakítása. Kerttel kapcsolatos témanap, projekt hét tervezése, szervezése. Sok örömteli óra, amit gyerekek és felnőttek együtt töltünk a kertben.

Konkolyné Bárkányi Ibolya, témafelelős
Szőregi Regélő, 2019. június