A szőregi busz rendszeresen késik, a járatok nincsenek összehangolva, ritkábban közlekednek, mint korábban, ráadásul pontatlanok. A szegedi tömegközlekedés újszegedi-szőregi részével kapcsolatban is elképesztően sok a panasz. Olvasóink is szavazhatnak a cikkben!
Nemcsak Szentmihályon, hanem Újszegeden, Szőregen is elégedetlenek a lakosok az átszervezett tömegközlekedéssel. Többször beszámoltunk róla, június közepétől több mint két tucat módosítást hajtottak végre a szegedi városvezetés előterjesztésére, a városüzemeltetési bizottság döntése nyomán a szegedi tömegközlekedésben. Új járatok jöttek létre, nem egy vonal pedig megszűnt, vagy átalakult, ezzel Nagy Sándor(Együtt) városfejlesztési alpolgármester szerint csak idén 83 millió forintot spórolhat Szeged. De vajon jó döntés-e a költségvetési hibahatár alatti megtakarítás (a Botka László-féle baloldali városvezetés éves szinten 200 millióról beszél, ami alig több, mint a büdzsé 0,5 százaléka!), ha ezért rendkívül súlyos árakat fizet a lakosság?
A város lakóinak komoly hányada elégedetlen a módosításokkal, korábbi cikkeinkhez is számtalan – névvel vállalt – súlyos kritika érkezett, de más fórumokon is egyre komolyabb méreteket öltött a tiltakozás. Mint megírtuk, Szentmihályon és Kecskéstelepen több mint kétezren kérik a 76-os régi nyomvonalának visszaállítását, emellett drámai hatást váltott ki – nem csupán Móravároson – a 13-as megszüntetése a Mars tér és a II. kórház közötti közvetlen kapcsolat elvágásával, a harmadik nagy panaszcsokor pedig Újszegedhez és Szőreghez, a 60-as, 71-es, 72-es, 84-es, 90-as átszervezéséhez kötődik városszerte. Tetézi a bajt, hogy az itt élők tisztában vannak vele, a helyi tömegközlekedés 7000 forintos általános havi bérlete országosan az egyik legdrágábbnak számít, miközben a szolgáltatással szemben egyre több a kifogás. A közhangulatot valószínűleg észlelte a városvezetés is, – erre utal az, hogy finomhangolásról beszéltek az önkormányzati médiumokban – konkrét, a problémák megoldása érdekében tett lépésekről azonban nem tudni. A SZEGEDma.hu-t is elárasztotta tehát az új buszmenetrenddel kapcsolatos lakossági kritikák özöne, most – Szentmihály és Kecskéstelep után – Újszegeden és Szőregen néztünk körül…
„Nagyon bosszantó, hogy a 60-as szinte minden nap késik öt-nyolc percet. A ‘rekord’ minimum negyedóra, mert 15 perc után inkább átsétáltam egy másik megállóba” – mesélte portálunknak Pekk-Juhász Dóra egyetemi hallgató. A „városnézőnek” csúfolt új 67Y-nal szintén sokan elégedetlenek, ezzel Szőregről Sziksósfürdőig lehet menni, a hosszú útvonal miatt most is sok a késés, pedig nyár van, amikor a hídon jóval kevesebben próbálnak áthajtani a reggeli csúcsban, mint a tanítási időszak alatti munkanapokon.
Pekk-Juhász Dóra szerint átverés, hogy újabb járat került a 71 és 72 mellé, hiszen az „új” 71A és 72A valójában a ma már a logisztikai központig közlekedő 71 és 72 eredeti vonalát követi. Beszélgetésünk közben egy 72A befutott a megállóba. Sok utas nem volt rajta, de tény: pontosan érkezett a kora délutáni időpontban. Az egyetemista lány viszont aggódik: mi lesz akkor, amikor a Herman- és Móra-kollégiumoknál próbálnak majd felszállni hallgatótársai azokra a buszokra, amelyek általában nem csuklósak? Az egyetemi és a közoktatási csúcsidőszakokban, reggel és délután eddig is tömve voltak a járatok, sokszor fel sem lehetett ezekre férni, a ritkítás és az átszervezés csak tovább rontott a helyzeten.
„Ritkán jönnek a járatok, és a főbb időpontokban is érthetetlen módon csak kis buszokat küldenek” – nyilatkozta a SZEGEDmának egy másik olvasónk. Nem érti, hogy az újszegedi kertvárosi övezetben miért az öreg Ikarusokat járatják, s nem az újabb, korszerűbb járműveket. A hétvégi járatsűrűséget „borzasztó ritkaként” jellemezte – ez a probléma korábban is fennállt, de azóta sem oldódott meg. Pekk-Juhász Dórához hasonlóan aggódik a szeptemberi iskolakezdés miatt. „Aki teheti, az biciklire ül, vagy kocsival megy” – mutatta be a tipikus választ a problémákra olvasónk, aki határozottan leszögezte azt is: szerinte azok, akik kitalálták az új menetrendet, bizonyára soha életükben nem használták a szegedi buszjáratokat, hanem csak fogták a város közlekedési térképét, és találomra össze-vissza rajzolgattak rajta.
Kovács Lászlóné nyugdíjas újszegedi lakos érthetetlennek nevezte, hogy szombat reggelente, mikor a legtöbben járnak a Mars téri piacra, miért van kétórás lyuk a 72A-s menetrendjében. Való igaz, Újszegedről 4.30 és 6.30, míg a Mars térről 5.40 és 7.40 között egyáltalán nem indul 72A-s járat. Ugyan az Újszeged és a logisztikai központ közötti hosszabb útvonalon közlekedő 72-es elvileg érkezne néhányszor a Mars térre ezen időszakban, de Kovácsné több ismerősével egyetértésben követhetetlennek és érthetetlennek nevezte, miért nem ugyanabban a megállóban áll meg a Mars téren, a piac környékén, mint a 72A. Úgy fogalmazott, ehhez az egészhez gyakorlatilag lehetetlen alkalmazkodni. Sok utazónak, és nem csak az amúgy is nehezebben mozgó időseknek – panaszkodott – fogalma sincs, hol és mikor tudna felszállni az Újszegedre visszainduló járatokra, a tájékoztatás egész egyszerűen csapnivaló. „Tényleg azt várják az emberektől, hogy alakítsák át több évtizedes piacra járási szokásaikat?” – tette fel a kérdést.
Elégedetlenséget szült, hogy a 84-est gyakorlatilag kiiktatták, helyette elviekben az Újszegedről, illetve a vasútállomásról induló 90-es lépett be. Az új buszjárat menetideje olyan hosszú, hogy a gabonakutatótól gyalog (a Google Maps adatai alapján) 10 perccel hamarabb oda lehet érni a vasútállomásra, mint busszal. A járatok pontatlanul mennek, több olvasónk megerősítette, még csúcsidőben is siet a busz. A hajnali 4 óra 20-as járat megszűnése miatt több szegedi nem tud időben beérni munkahelyére (amit közösségi oldalán még maga Nagy Sándor alpolgármester sem tudott megcáfolni), vagy csak átszállásokkal teheti ezt meg. Nehézséget okoz az is, hogy a régi 84-essel ellentétben a 90-es nincs összehangolva a szőregi buszokkal…
Tóth Marcell, szegedma.hu
Borítókép: Fotó: Kovács Ferenc, szegedma.hu