Hogyan lehet majd fel- és lehajtani az új szegedi hídra, hídról? Merre megy a vonat? És merre a tramtrain? Botka László polgármester megmutatta egy térképen.
Botka László polgármester múlt héten mutatta be a városházán Szeged legnagyobb adózóinak a város 2016-os költségvetését. Itt elmondta, az elkövetkező évek fejlesztéseinek fókuszában a nettó 36 milliárd forintból megépülő új, vegyes forgalmú déli Tisza-híd és az új uszoda áll. A harmadik hídon 2×1 sávos közutat, egyvágányos nagyvasutat, mindkét oldalon járdát, valamint egyirányú kerékpárutat alakítanak ki.
A Szeged két oldalát összekötő átkelőt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a Magyar Államvasutak Zrt. és az önkormányzat közösen építi – három forrásból. A 36 milliárd forintos beruházásból 18,5 milliárd az uniós támogatás, 7,5 milliárd a MÁV-forrás, és 10 milliárd forint a hazai finanszírozás.
– Megér-e egy futballstadionnyi pénzt a régió, Szeged közlekedésének fejlesztése a kormánynak? – kérdezte a 10 milliárddal kapcsolatban Botka László. Hozzátette, tavaly a kormány két határozatban is az új szegedi híd megépítése mellett kötelezte el magát. A polgármester szerint az új Tisza-híd és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra – többek között egy Szegedet Makóval összekötő elővárosi vasút – gazdasági kitörési pontja lehet majd Szegednek és a régiónak.
A polgármester által bemutatott térkép szerint az új Tisza-hídra felvezető közút a Boldogasszony sugárút és az Oldal utca kereszteződésétől indul, követi az Oldal utca vonalvezetését a Bánomkert sorig, majd egy körforgalom után egyenesen halad át a Tiszán. Újszegeden a térkép szerint az Alsó kikötő soron, majd három körforgalomnál lehet le-, illetve kihajtani: a kendergyár egykori területén, a majdani Tiszapark városrésznél, a mostani újszegedi állomáshoz közel, valamint a Csanádi utca, Temesvári körút és Szőregi út kereszteződésében. Az újonnan kiépítendő közúti szakasz teljes hossza 2 kilométer.
A szegedi nagyállomásra tervezik az intermodális csomópontot. Itt együtt lesz a vonat-, a busz- és az elővárosivasút-, azaz a tramtrainállomás. A szegedi nagyállomásról induló vágányt egy önálló, független vasúti hídon vezetik fel az Állomás utca felett az új Tisza-hídra. Újszegeden az új Tisza-hídtól a meglévő vasútvonalig új vasúti pályát építenek, az Újszeged és Makó közötti vasútvonalat pedig korszerűsítik. A tervek szerint Szeged állomástól mintegy 1,6 kilométerre létesül Újszegeden az új, Gyimesi utca megállóhely.
A majdan Szeged és Makó között közlekedő tramtrain a szegedi oldalon a Galamb utca felől kanyarodik fel az új hídra, ahol vasúti pályára áll.
Egymásra utalt a kormány és Szeged
Hogy mikor kerül szóba leghamarabb a hídberuházás 10 milliárd forintja? Amikor Orbán Viktor Szegedre látogat a Modern városok programban. Botka László elmondta, a kormányfő a városi költségvetés elfogadása, február 12-e után jöhet Szegedre. – Szeged és a kormány közös felelőssége, hogy maradéktalanul felhasználjuk az uniós forrásokat. Ez közös érdekünk, márpedig Szeged nélkül ez nem sikerülhet. Egy 170 ezres város sokkal több uniós forrást képes hasznosítani, mint 17 tízezres város. Éppen ezért a kormány és Szeged egymásra utalt ebben a kérdésben – hangsúlyozta Botka.
Szabó C. Szilárd, delmagyar.hu
Borítókép: Fotó: delmagyar.hu