Kevesebb az illegális szemét, több a szelektív hulladék – ezek az okoskukák próbaüzemének szegedi tapasztalatai. A régió 10 év óta legnagyobb hulladékos fejlesztése kezdődik.
A Dél-Alföldön elsőként a szegedi belvárosban már működnek az okoskukák év eleje óta, egyelőre próbaüzemben. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nkft. saját forrásból közel 6 millió forintért szerelt fel csipekkel 800 gyűjtőedényt a Tisza Lajos körúton belül. Ehhez jelfogóval és kamerával látták el a kukásautókat. A megoldást azért vezették be, hogy kiszűrjék az úgynevezett fekete ürítéseket. Vagyis szigorúan csak attól az ügyféltől és annyiszor viszi el a szemetet a szolgáltató, amiért fizet. Makrai László, a társaság ügyvezető igazgatója elmondta, tapasztalataik kedvezőek, a költség 2 éven belül megtérül.
A próbaterületen emelkedett az előfizetések száma, és csökkent a kukák mellé illegálisan rakott többlethulladék. Nőtt a sárga zsákban átadott szelektív hulladék mennyisége. Ezzel arányosan kevesebb a vegyes kommunális hulladék, mert a lakosok jobban odafigyelnek rá. Kiválogatják a csomagolási hulladékot, ami január óta tulajdonképpen törvényi kötelessége a lakosságnak. A cégvezető megjegyezte: az otthonokban a csomagolás különválogatása fejben dől el, és csupán egyetlen mozdulat. A szelektíves kuka pedig minden konyhában elfér.
A belvárosi fejlesztés annak a programnak az előfutára, amelyben a települések társulása 30 Csongrád megyei és két Bács-Kiskun megyei településén korszerűsíti a hulladékgazdálkodási rendszert 1,768 milliárd forint európai uniós támogatással. Ráadásul a közösség a 177 millió forint önerőt is támogatásból fizeti ki. A szegedi környezetgazdálkodás az együttműködésük szakmai koordinátora. A térségben 20, egyenként 40-50 millió forint értékű új kukás- és konténeres autót, valamint rakodógépeket vásárolnak a jelenlegi, elhasználódott, 10-15 évesek helyére.
Ebből 16 Szegedre érkezik rövidesen. Beszereznek még 18 ezer 343 kukát és konténert, ezekre cserélik le Szegeden a lakótelepi, illetve a vidéki edényeket. Összesen 54 ezer csipet vásárolnak, és hozzá megfelelő mennyiségű, gépjárműre szerelhető edényazonosítót és fedélzeti egységet. A rendszer működésének lényege, hogy a kukák kiürítésekor minden csippel nem rendelkező, a kukásautó belsejébe kerülő tárgyról hibaüzenetet küld a jármű hátulján lévő érzékelő a környezetgazdálkodás diszpécserközpontjába GPS-koordinátákkal és fotóval. Az eszközök és gépek előreláthatólag november végéig érkeznek Szegedre több ütemben.
Dombai Tünde, delmagyar.hu
Borítókép: Fotó: delmagyar.hu