2008 után idén újabb stratégiai zajtérkép készült Szegeden. A zajtérkép lényege, hogy pontosan megmutatja, a város mely területei, milyen mértékű zajterhelést szenvednek el. A munka jelenleg is folyamatos, várhatóan május 31-re lehet kézzel fogható eredménye.

A szabályozás szerint minden magyarországi városnak ötévente zajtérképet kell készítenie. Szeged ebben is úttörő volt, mert nálunk már 2003-ban készült ilyen felmérés – mondta a Rádió 88-nak Nagy Sándor, a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság elnöke, aki hozzátette: hamarosan a lakosság is véleményezheti a forgalomszámlálási adatokból származó modellezés, valamint az üzemek zajszennyezése alapján kidolgozott dokumentumot.

Az elmúlt 5-6 évben több olyan beruházás is volt a városban, ami jelentősen csökkentette a zajszintet. “A zajtérképen szereplő adatoknak két fő forrása van: ipari létesítmények és üzemek, illetve a közlekedési zaj. Ezeket az értékeket számítógéppel modellezik egyes mérések alapján” – mondta Nagy Sándor, majd hozzátette: szerinte az utóbbi években javult a helyzet Szegeden.

A stratégiai zajtérkép 96 millió forintból készíti a Vibrocomp Kft., a projekthez 95 százalékos, tehát mintegy 91 millió forint európai uniós támogatást kapott Szeged. Az elkészült zajtérkép az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőséghez kerül jóváhagyásra, ezt követően – a projekt második részeként – az ennek megfelelő intézkedési tervet a lakosság is véleményezheti.

Nagy Sándor hangsúlyozta: az intézkedési terv megvalósítása pénz kérdése csupán, és már a 2008-as terv is megmutatta, hogy nagyon sok pénzbe kerülne maradéktalanul végre hajtani. A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság elnöke szerint ugyanakkor szükség van ilyen tervekre, hiszen uniós forrásból is lehet finanszírozni a szükséges beruházásokat.

Hat éve a nagykörút volt problémás

2008-ban az akkori stratégiai zajtérképekből (PDF és annak elemzéséből a szakértők azt állapították meg, hogy akkoriban Szegeden különösen magas volt a zajterhelés az 5-ös és a 43-as főutakat összekötő, a városon áthaladó Budapesti út – Kossuth Lajos sugárút – Párizsi körút – Berlini körút – Brüsszeli körút – Római körút – Bertalan híd – Temesvári körút – Szőregi út – Makai út melletti lakóépületek környezetében. Akkoriban a vasút mellett sehol nem állapítottak meg jelentős zajterhelést.

2008-ban nappal mintegy 4300 lakost érintett 70 decibel vagy ennél nagyobb zajterhelés nagyjából 1,8 négyzetkilométeres területen. Ez a szám éjszakai méréseknél jóval kevesebb volt, 65 és 70 decibel között 700, efölött egy lakos sem volt érintett. A terhelés szempontjából leginkább kedvező területek a Füvészkert, Boszorkány sziget, Alsó kikötő sor – Tisza közötti terület (kivéve Belvárosi híd mellett), a Partfürdő, Felső kikötő sor (kivéve Bertalan híd mellett), Tömörkény – Üdülőtelep, Vadaspark Kálvária úttól, Móravárosi úttól távolabbi része, Mátyás király tér Földmives utcától távolabbi része, Franciahögy, Lechner tér belső része, Hunyadi tér belső része, valamint Kolozsvári tér voltak.

Ha ez alapján figyelembe vesszük a Szegeden történt változásokat, akkor a kamionok kitiltása, az új trolik és villamosok érkezése, illetve a villamosvonalak korszerűsítése mind hozzájárult a közlekedési zajártalom csökkenéséhez.

Az új stratégiai zajtérkép jóváhagyását követően az arra épülő intézkedési terv a városháza honlapján lesz elérhető.

szegedcafe.hu

Borítókép: Illusztráció. "Kid Protecting Ears From Noise" by David Castillo Dominici / freedigitalphotos.net