A delmagyar.hu Fogadóóra című sorozatában pontosabb képet igyekszik alkotni arról, mi történik Szegeden. Ezen a héten a 20-as körzet, Szőreg és Marostő önkormányzati képviselőjét Berkesi Ottót (MSZP–DK–Együtt) látták vendégül.

Hajnalban közlekedő buszjáratot és a Gulácsy park fejlesztését is tervezi Berkesi Ottó, Szeged-Szőreg önkormányzati képviselője. A hulladékudvarnak olyan helyet keresne, amely minden lakos számára megfelelő.

10:00 – Berkesi Ottó: Köszöntök minden Délmagyar online olvasóit!

10:04 – Dr. Sári Attiláné – Mikor érjük meg, hogy a Szabadtéri Játékok előadásai után az újszegedi nézőket is várja egy busz, például egy 72-es, mert különben egy órás éjszakai gyaloglás vár a Marostői városrész kultúraszomjas lakóira?

Berkesi Ottó: Az a véleményem, hogy nemcsak akkor van probléma, amikor Szabadtéri van. A külterületekre nagyon nehéz hazajutni. A fiatalok szórakozási szokásai megváltoztak. A legtöbben hajnal 3 óra környékén próbálnak hazajutni. Több képviselőtársammal is beszéltünk arról, hogy a külső városrészekre legalább egy járatot kellene indítani, ami hazajuttatja a fiatalokat, illetve a nagyon korán munkába indulókat el tudja vinni a belváros felé. Azt tudni kell, hogy minden kilométer nagyon komoly pénzbe kerül. Reméljük jó ajánlatot kapunk a DAKK-tól, és akkor beleférhet. A különjáratokat külön kell fizetni. A Szabadtéri kapcsán egyedi megoldás kell, mert jelenleg csak a fővonalak mennek.

10:09 – Olvasó: A Fülemüle utca és a Hargitai utca kereszteződésében tavasszal elkezdtek építeni valamilyen épületet. Mi a rendeltetése, egyáltalán folytatják-e az építését, vagy hagyják, hogy széthordják a vandálok, hajléktalanok?

Berkesi Ottó: Nem láttam az épületet, de az érintett területnek csak egy része az enyém, épp ott van a kerület határa. Egy közterület van ott, az a sáv, amely a Fülemüle utca folytatásából megy át a Hársfa és a Katalin utca felé. Úgy tudom, hogy az én választókerületemben nem épül közintézmény, ha pedig magán, akkor arra nem tudok válaszolni.

10:18 – Délmagyaros: A Demeter F. utcát és a Kőrösmezői utcát összekötő gyalogösvényt jó lenne kikövezni vagy valamilyen szilárd burkolattal ellátni mint a Vellay utcát és a busz-megállót összekötő utat, mert különben nagyot kell kerülni az új osztáshoz. Talán a környező utcák lakói is hajlandóak lennének segíteni, ha az alapanyagokat megkapnák, de a szervezést a képviselőnek magának kellene megoldania.

Berkesi Ottó: Ezen a területen az utcák végét lezárták és csak középről lehet elérni a lakóépületeket. Ez azt jelenti, hogy az autók a kialakított parkon keresztül járnak be. Ez elhibázott koncepció. Ha szeretnénk az átmenő forgalmat megakadályozni, akkor az utcát középen kell lezárni. Éltem Angliában, ott ez működött. Igyekszem megbeszélni a lakókkal, hogy a Fő fasort lezáró betonkádakat áthelyezzük a Gulácsy parkhoz. Ez rövidítené a lakók útját, és megszűnne a belső forgalom. Mindez azonban csak az ott lakók teljes beleegyezésével lehet. A Gulácsy parkot szeretnénk fejleszteni: járdát építenénk, de sajnos erre már nincs európai uniós forrás. Az egyik érintett utca felújítása 4,7 millió forintba kerülne. Keressük az olcsóbb megoldásokat. A parkba új köztéri játékokat is szeretnék majd kihelyezni uniós forrásból.

10:32 – Szőregi lakos: A Kisszőlő utca egyik oldala sokkal alacsonyabb, legalább egy méterrel megsüllyedt, az összes csapadékvíz oda folyik. Egy nyílt árkot kellene csináltatni.

Rakonczai Árpádné: Évekkel ezelőtt amikor Szőregen a csapadékvíz elvezető árkok karbantartása, tisztítása, illetve betonelemekkel történő kirakása történt, úgy volt, hogy a Magyar u. 137-143. házszám előtti szakaszt átereszekkel zárt rendszerré alakítják, mint ahogyan tették a Rózsatő utcai szakaszon is. A munkálatokat azonban el sem kezdték, a helyszínen a mai napig mély, veszélyes árok tátong. Ez az árokszakasz vezeti el a Magyar, Munkás, Rózsatő utca csapadékvizét, ezért ezen szakasz megfelelő kiépítése nagyon fontos lenne.

Berkesi Ottó: Megvolt a nagy csapadékvíz projekt, de nem látom át, milyen alapon tervezték meg. Vannak utcák, ahol háromféle megoldást alkalmaztak, nem tudom, mi döntötte el, hogy mit használtak. Az egyik legkritikusabb rész a Magyar utca. Van olyan rész, ahol nagy eső esetén feljön a vécékben a víz. Itt sajnos nem látok egyszerű módszert. Háromféle gond lehet: az árkok és átereszek karbantartásának hiánya, a kivitelezési hibák, illetve a tervezési gondok.

Valamikor Szőregnek két lefolyója volt, az egyik Deszk felé vitte el a vizet, a másik a Magyar utca végén vezette le a vizet a kanális felé. Az összekötés hiányzik, oda kellene építeni egy vízelvezető árkot. A kanálist megnézték a szakértők, azt mondták, hogy az alkalmatlan a víz elvezetésére, de az átemelőt még nem találták meg. Nem csupán Szőreg problémájáról beszélünk, Marostő is jellemző, hogy nagyobb eső után nem folyik le a víz, gyakran a leszivárgó sár miatt is. Nagyon sok pénzbe kerülne megoldani, de a Tigris utca és környékének problémái az elsők között szerepelnek a feladatok között, amint lesz rá forrás, azonnal nekilátunk.

10:50 – Lokálpatrióta: Mi a helyzet a szőregi hulladéklerakóval? Megépül valaha?

Berkesi Ottó: Mióta eszemet tudom, a szőregiek akarnak hulladékudvart, de senki nem ott, ahol lakik, hanem máshol. Ez nem egy önálló probléma, hanem egy sokmilliárdos hulladékfeldolgozási fejlesztésnek nagyjából 40 milliós része. Ha jól tudom 9 milliárdos pályázat lenne. Az előző pályázatban megjelöltek egy helyszínjavaslatot – a Gyár utca végét – és építési tervet. Lakossági fórumot is hirdettek, amelyből épp az ott lakók maradtak ki. A lakók aláírást gyűjtöttek ellene, leadták a városnak. A lakosok kétségbe vonják, hogy a konténereket szállító teherautók egyáltalán be tudnak-e kanyarodni. Azt mondják, a hulladéklerakó túl nagy mértékben rontaná az ingatlanok értékét. Kétséges, hogy a területen valóban megvalósítható a beruházás. Keressük a megoldást, van ötletünk, de nagy versenyben vagyunk az idővel, mert január-februárra el kell készülnünk a tervek, valamint birtokba kell tudni vennünk a lehetséges területet. Bízom benne, hogy sikerül megoldani a problémát és nem sérti majd senki érdekét a megoldás.

10:55 – Mikor lesz ivóvizük a téglagyáriaknak?

Berkesi Ottó: Kész vannak a tervek, meg lehetne építeni. Tavasszal megtörtént az egyeztetés a MÁV, a Vagyonkezelő és a város között. A MÁV-nál van a szerződés, amint aláírják és a Vagyonkezelő megadja az engedélyt, megoldható a probléma. Igaz, ezzel csak ivóvíz lenne, egy közkifolyót tudnánk építeni. A vízhálózatra csatlakozás bonyolultabb, mert a legtöbben ezt nem tudják fizetni. Meg kell oldani, hogy akinek van rá pénze, rácsatlakozhasson.

11:02 – Berkesi Ottó tervei:

  • A hulladékudvar előkészítése, tervezése és megépítése.
  • A szőregi csapadékvíz elvezetése.
  • A téglagyáriak ivóvízellátása.
  • A zöldterületek rendszeresebb kaszálása.

Amint az európai uniós fejlesztési lehetőségek adottak, 2019-ig betervezzük és rangsoroljuk a szükséges projekteket.

11:06 – Berkesi Ottó: Köszönöm a lehetőséget és a kérdéseket. Minden páros héten, kedden délután 3 órától fél 6-ig az önkormányzat szőregi kirendeltségén személyesen is várom a kedves lakosokat.

delmagyar.hu nyomán

Borítókép: Fotó: Schmidt Andrea, delmagyar.hu