Nyolc település 18 intézménye 34 telephelyen

Egy hónapja működik a 3200 gyerekkel foglalkozó, nyolc településre kiterjedő Szegedi Kistérség Többcélú Társulás Közoktatási Intézménye. Csongrád megye e legnagyobb, vagyis mamutintézménye többféle előnyt kínál az érintett kistelepüléseken élő és tanuló diákoknak.

Egy hónapja működik a 3200 gyerekkel foglalkozó, nyolc településre kiterjedő Szegedi Kistérség Többcélú Társulás Közoktatási Intézménye. Csongrád megye e legnagyobb, vagyis mamutintézménye többféle előnyt kínál az érintett kistelepüléseken élő és tanuló diákoknak. Az újszerű szerveződés a tervezetthez képest kevesebb gyereket érint és kisebb anyagi előnnyel jár.

– Szegedi Kistérségi… – kezdi a mondatot Gémes Noémi, mikor a sándorfalvi iskola nevéről kérdezzük. Az ötödikes lány tud a szeptemberi változtatásról, ellenben a hosszú és bonyolult nevet – Szegedi Kistérség Többcélú Társulás Közoktatási Intézménye Pallavicini Sándor Iskolája – természetesen nem sikerül végigmondania. Noémi angolt tanul, ám arról még nem hallott, hogy anyanyelvi lektor érkezhet akár az ő órájukra is.

– Az „általános” jelzőt nélkülözi minden, ide tartozó iskolanév, ugyanis egységes 12 osztályos gimnáziumként működünk – magyarázza Gera Tibor főigazgató. Megtudjuk: szeptembertől 8 település 18 intézménye 34 telephelyen dolgozik, de e széttagolt intézményt nem tartja nehezen kormányozhatónak a főigazgató, aki szerint a tagintézmények vezetői azért maradtak igazgatók, hogy formailag is kifejezzék: itt nem távirányítással kell megoldani a problémákat.

– Elmondták az átalakuláskor, hogy írásbeli felvételi nélkül léphetnek tovább a középiskolába a sándorfalvi nyolcadikosok, ha az Eötvösbe jelentkeznek – ismeri el Pataki Ildikó. – De – a családi hagyományok miatt is – a Vasváriban szeretne továbbtanulni a lányunk, s nem hinném, hogy a felvételi problémát jelent számára, mert kitűnő tanuló – teszi hozzá büszkén az anyuka, aki szerint se előnyét, se hátrányát nem látták még annak, hogy a sándorfalvi iskola a kistérségi társuláshoz csatlakozott.

– Szaktanár hiány miatt nem kell panaszkodnunk, mert szeptembertől fizika, technika és informatika szakos kollegát is kaptunk, aki ugyan más iskolákban is tanít, de nálunk oktat a hét egy napján – lelkesedik Huszka Zoltánné, a dóci iskola igazgatója.

– Megszünteti a kistelepülési iskolák elszigeteltségét, így – akár a nem létező szakfelügyeletet is pótolva – hosszú távon növeli a pedagógiai munka színvonalát – összegzi véleményét az iskolafenntartó változásának következményéről Dobos János. A sándorfalvi iskolaigazgató szerint pozitívum, hogy jövőre indul az angol nyelvi előkészítő osztály, ahova a mostani nyolcadikosokat várják, vagyis a kisvárosban elkezdődhet a gimnáziumi képzés.

Az egységes, 12 osztályos gimnázium mellett, attól függetlenül „lélegeznek” az ide tartozó óvodák, s ugyancsak önálló életet él a nem integrálható gyerekekkel foglalkozó, szegedi Sólyom utcai intézmény. Ugyanakkor az egész rendszerre kiterjedően dolgozik a pedagógiai szakszolgálat, amit akár a Szegedi Kistérség Többcélú Társulás Közoktatási Intézménye negyedik arcának is nevezhetünk.

Terv és valóság

A szegedi kistérséghez tartozó településeknek csak kétharmada csatlakozott a kezdeményezéshez, s adta át működtetésre oktatási intézményeit, így létrehozva a Szegedi Kistérség Többcélú Társulás Közoktatási Intézményét. Így aztán a fenntartó változása a tervezett 200 millióval szemben körülbelül 100 millió plusznormatívához juttatta a kistérséget – tudtuk meg Ratkai Imrétől, a szegedi kistérség életét szervező kht. igazgatójától. A 476 átvett álláshelyből csak 428 maradt. A közel ötezer fősre tervezett alakulat helyett 3200 gyerekkel foglalkozik az SZKTT Közoktatási Intézmény.

Újszászi Ilona
Délmagyarország Online, 2007. október 2.