Utazási szokásaink felől érdeklődő kérdezőbiztosokba botlottunk kedden és szerdán több autóbusz-megállóban is. Mint megtudtuk, az elővárosi közlekedést Szeged-Makó viszonylatban vizsgáló tanulmányhoz volt szükség erre a felmérésre.

Bizonyos időközönként mindenre kiterjedő, úgynevezett keresztmetszeti utasszámlálást végeznek Szegeden, ami a szolgáltatók feladata, vagyis a Tisza Volán Zrt. és a Szegedi Közlekedési Kft. végezteti el. A kérdezőbiztosok most azonban nem ebben a munkában vettek részt. „A szegedi önkormányzat uniós támogatást nyert, s immár aláírt támogatási szerződés is van Szeged elővárosi közösségi közlekedés részletes megvalósíthatósági tanulmány készítésére” – tájékoztatta portálunkat Oláh Miklós közlekedési referens. Az önkormányzat fejlesztési irodájának munkatársától megtudtuk, a projekt az elővárosi közlekedést Szeged-Makó viszonylatban vizsgálja, ehhez azonban több felmérésre is szükség van, hiszen az adatokat be kell illeszteni a regionális, illetve a megyei közlekedésbe.

„A vállalkozónak vonzáskörzeti tervet kell készítenie, ami egyfajta közlekedési koncepció, programalkotás” – magyarázta, hozzátéve, a térségben telefonos lekérdezést is folytattak a környező településekről ingázó forgalom felmérése miatt. Volt közúti utasszámlálás a sugárutak kilépő pontjain, mely során a helyközi egyéni közlekedési módot vizsgálták. Kedden és szerdán Szeged területén pedig az utazási szokások iránt érdeklődtek a megállókban.

A szegedi helyi közlekedést ősszel veszik górcső alá

Közlekedésfejlesztési koncepcióval jelenleg is rendelkezik az önkormányzat, amit 2007-ben fogadott el a közgyűlés. „A helyi közlekedési szokásokat 2008-ban vizsgálták utoljára. Akkor 47%-ot tett ki a közforgalmú, vagyis tömegközlekedés, 9%-os volt a kerékpárosok aránya, illetve 22-22% az autósok és gyalogosoké” – ismertette az előző felmérés sarokszámait Oláh Miklós.

A közlekedési referens elmondta, mindezen adatok a menetrendek összeállításánál, módosításánál is támpontot adnak, illetve ha például pozitív visszajelzések érkeznek a biciklis közlekedésről, akkor ez egyfajta jelzés a város felé, hogy kerékpáros fejlesztésekre pályázzon.

„Legutóbb 2008-ban, előtte pedig 2005-ben készült ilyen tanulmány. Elvileg háromévente kellene megismételni, ám az elektromos tömegközlekedés-fejlesztési nagyprojekt miatt az elmúlt években folyamatosan útlezárások, terelések és ideiglenes menetrendek voltak érvényben” – közölte a fejlesztési iroda munkatársa.

Ilyen felmérést az utasforgalom növekedése miatt kizárólag iskolaidőszakban érdemes végezni, ezért a helyi közlekedési szokásokat idén ősszel október 31-éig kell elvégeztetnie a két szolgáltatónak, a Tisza Volánnak és az SZKT-nak. Csak ennek kiértékelése után, jövő év elején készülhet el új, a lakosok igényeihez jobban igazodó helyi menetrend.

Varga Anna, szegedma.hu