A MÁV Rt. a mellékvonalak gazdaságos üzemeltetésének vizsgálatát kezdeményezi.

A MÁV Rt. a jelenlegi 7 ezer 900 kilométernyi vasútvonalának mindössze a felét tudja gazdaságosan üzemeltetni. A társaságnak mintegy 4 ezer kilométernyi mellékvonaltól kellene megszabadulnia, hogy csökkenteni tudja óriási kiadásait. Ennek ellenére nem tervezik az alig kihasznált mellékvonalak felszámolását.

Az elavult mellékvonalak fenntartása, üzemeltetése nemcsak a vasúttársaságtól függ. Csak a kormány vagy a parlament dönthet arról, hogy a közeljövőben a MÁV milyen vonalakon szállítja az utasait. Ennek érdekében a társaság a mellékvonalak gazdaságos üzemeltetésének vizsgálatát kezdeményezi a kabinetnél. A kormány-előterjesztésben feltérképeznék a mellékvonalak állapotát, azok forgalmát, fenntartásuk költségét. A gazdasági kérdések mellett pedig a környezetvédelmi és az utaskényelmi szempontokat is figyelembe veszik.

A május végére elkészülő koncepció szerint a MÁV veszteséges mellékvonalait idővel regionális közlekedési társaságok vennék át. Az előterjesztés várhatóan közel 700 kilométernyi mellékvonal felszámolására tesz javaslatot. Hogy melyik szakaszon, mely településeket érintené a felszámolás, azt még nem lehet tudni.

Csongrád megyében összesen 347 kilométer a vasútvonalak hossza. Ebből 128 kilométer mellékvonal. A megyében három mellékvonalon, Újszeged–Mezőhegyes, Szentes–Orosháza, illetve Szentes–Kiskunfélegyháza között szállítanak utasokat. A mellékvonal megszűnésével egy időben a vonatok helyett a MÁV autóbuszai szállítanák az utasokat.

Kormos Tamás
Délmagyarország, 2003. május 14.